„Más srácok autóztak vagy legóztak, én hét éves koromban inkább választási plakátokkal dekoráltam ki a szobámat” – emlékezett vissza Németh S. Szilárd a rendszerváltás körüli időszakra az Ultrahang Plusz csatornának adott interjúban.
A műsorban a házigazda, Király Tamás a szakmai kérdések mellett a hétköznapi tapasztalatairól, és édesapjával, a Hit Gyülekezete vezető lelkészével való kapcsolatáról is kérdezte vendégét.
„Természetesen azokat az értékeket vallom, amit ő vall, de nekem nem egy második Németh Sándornak kell lennem, hanem egy első Németh Szilárdnak” – válaszolta arra kérdésre, hogy a családi minta alapján nem merült-e fel benne a lelkészi szolgálat.
Mint hangsúlyozta, mindkettőjük számára nagyon fontos, hogy önazonos legyen az, amit csinálnak, és ő inkább a társadalmi, gazdasági és média területen érzett elhívást a szolgálatra.
„Nagyon jó a kapcsolatunk, nem csak apa-fiú kapcsolat ez, hanem barátság. És ebben a barátságban nagyon sok minden benne van, ami túlmutat egyébként az egyházi életen is.”
– tette hozzá Németh S. Szilárd.
Életmódváltás is szükséges volt
Az ATV vezetője 17 évvel ezelőtt kezdett dolgozni a televíziónál, végig járt számos szakmai lépcsőt, 2011-től kezdve vezetői pozícióban, négy évvel ezelőtt pedig formálisan is ő lett az intézmény általános vezérigazgatója. A médiával azonban még jóval régebbi a kapcsolata, többek között már diákként sportújságíró gyakornok volt az akkor induló Heteknél, és barátaival együtt egy szamizdatként terjesztett újságot is szerkesztett.
Arra kérdésre, miként lehet fenntartani az érdeklődést hosszú időn át egy olyan szakmában, amelyben sok menedzser menet közben kiég, Németh elmondta, hogy többek között egy tudatos életmódváltásra is szükség volt ehhez. Felesége pozitív lelkesítésére kezdett el edzeni és kiegyensúlyozottan táplálkozni, és ez olyan eredményesnek bizonyult, hogy súlyproblémákkal küzdő fiatalemberből nemrég Magyarország legfittebb üzletemberének választották.
„Ezt egyébként minden nézőnek javaslom, mert azóta több az energiám, és lehet, hogy a viszonylag kevesebb alvást is azért bírom, mert közben sportolok.” – tette hozzá.
„Az ATV egy kritikus intézmény”
Arról, miként vált az ATV csoport 17 év alatt sok szempontból piacvezető, évi 3,8 milliárd forint árbevételt elérő céggé, Németh S. Szilárd elmondta, az indulásnál kétségtelenül előnyt jelentett a számára, hogy apja felépített egy hatalmas intézményrendszert. „Ebből nekem hasznom volt, mert az ATV-ben kaptam egy esélyt, ezzel viszont nekem kellett élni. Azt kell mérlegre tenni, hogy ezzel az eséllyel miként éltem, előre vittem-e az intézményt, vagy lefele vezettem?” – mondta a vezérigazgató, aki szerint erre e kérdésre a választ nem neki kell megadni.
Azt elismerte, hogy vezetőként szeret ma is odafigyelni a részletekre, rendszeresen előfordul, hogy telefonál egy hibásan kiírt névinzert vagy rosszul megfogalmazott közösségi médiaposzt miatt, de szerinte ez mindenki számára természetes, aki szívvel végzi a munkáját.
Arra kérdésre, hogy más médiumokhoz képest miért olvasni viszonylag sok hírt az ATV belső életéről, intézményi döntéseiről, a vezérigazgató elmondta, hogy egyrészt a televízió független a politikai oldalaktól, és emiatt különböző irányból érik kritikák, szinte egyszerre tartják „őfelsége lojális ellenzékének” és „nemzetáruló kormánykritikusnak”.
„Ez valójában dicséret, mert azt mutatja, hogy senki nem érzi Úgy, mintha ki tudná sajátítani a televíziót”
– mondta a vezérigazgató, aki hozzátette, hogy az ATV egy kritikus intézmény, de ezt etikusan igyekszik gyakorolni.
„Szupertitkos mítoszok” és önjelölt bloggerek
„A hírműsorokban az egyik fő karakter ez a tisztességes kritika, ami azt jelenti, hogy a műsorvezetők részéről elvárás, hogy ne tolerálják a személyeskedést, az emberi méltóság megsértését és ha ilyen helyzet áll elő a stúdióban – ami időnként előfordul –, akkor közbe kell nekik lépni. De az ATV kritikussága minden irányba kell, hogy működjön, és mi ezt várjuk el a szerkesztőségektől.” – tette hozzá Németh S. Szilárd, aki szerint ugyanakkor a kitartó érdeklődés annak is köszönhető, hogy az egész intézményt és a tulajdonosi hátterét is körül lengi egyfajta mítosz.
„Ebben a mítoszépítésben sokan közreműködtek, bloggerek is, meg mindenféle újságírócskák, akik úgy gondolták, hogy tudnak valami nagyon szupertitkos dolgot a közösségről, és ők majd most kipakolnak. Ez része a fővárosi kávéházi kultúrának, sok konteó ott születik” – mondta az ATV vezérigazgatója.
Az egy órás interjúban emellett szóba került az is, miként tervezik a kampányt, lesznek-e listavezetői illetve főpolgármester-jelölti viták, de Király Tamás többek arról is kérdezte vendégét, hogy visszatérhet-e a képernyőre a sokak által hiányolt műsorvezető, Somos András.