Orwelli: mostantól minden új autót csak sebességkorlátozó rendszerrel dobhatnak piacra az EU-ban
A GPS-adatokon alapuló technológia, akár aktívan meg is akadályozhatja, hogy túllépjük a megengedett sebességet
Orwelli: mostantól minden új autót csak sebességkorlátozó rendszerrel dobhatnak piacra az EU-ban

YT/Mobileye

2024. 07. 09.
Intelligens sebességasszisztensnek (ISA) nevezett technológia mostantól kötelező az Európai Unió összes vadonatúj autójában, amely vagy figyelmezteti a sofőrt, ha a sebességhatárt túllépi, vagy aktívan meg is akadályozza, hogy a jármű gyorsabban haladjon a megengedettnél - írja a drive.com. 

A gyártóknak az uniós előírások szerint négy technikával érhetik el, hogy a jármű lassítson, ha az ISA gyorshajtást észlel:

- a gázpedál gyengéd visszanyomása,

- a motorteljesítmény autonóm csökkentése,

- a gázpedál tapintható rezgése vizuális figyelmeztetéssel kombinálva (amely figyelmen kívül hagyás esetén fokozódik),

- villogó vizuális jelzések, amelyeket hangjelzések követnek.

A vezetők állítólag képesek lesznek beavatkozni és felülírni a technológiát.

Az uniós jogszabályok szerint ajánlott, hogy a járművezetők kikapcsolhassák az ISA-t, "ha a járművezető téves figyelmeztetést vagy nem megfelelő visszajelzést tapasztal a kedvezőtlen időjárási körülmények, az építési övezetekben ideiglenesen ellentmondó útburkolati jelzések, illetve félrevezető, hibás vagy hiányzó közúti jelzések miatt".

A rendszer kikapcsolásának lehetőségét biztosítani nem követelmény, sőt, a végleges kikapcsolás lehetősége teljesen meg is szűnik.

A Guardian szerint sebességkorlátozás mellett más ADAS funkciók, köztük az automatikus sávtartás és az autonóm vészfékezés is kötelezővé válnak. Továbbra is kérdéses, hogy a technológia minden valós élethelyzetben elég jól működik-e, és hogy

mennyire érzik majd komfortosnak az emberek, ha az autójuk mondja meg nekik, hogy mit tegyenek, és átveszi az irányítást a kormányzás, a fékezés és a gyorsítás felett.

Míg az Egyesült Királyság megerősítette, hogy nem fogja bevezetni az előírást, addig Európában minden 2024. július 7. után értékesített és nyilvántartásba vett új autó esetében - még akkor is, ha a törvények hatályba lépése előtt gyártották -

kötelező lesz a technológia utólagos felszerelése.

Az ISA-rendszerek mind a közúti jelzőtábla-felismerő kamerák, mind a GPS-térképek adatait felhasználják majd a sebességkorlátozás meghatározásához.

(Drive/Hetek)

Aktuális hetilap
Kövessen minket!
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!