A témáról a Hetek Magazinban beszélgettünk Schittl Eszterrel, a Citizen GO magyarországi kampányigazgatójával, Vágvölgyi Gergellyel, a vasarnap.hu főszerkesztőjével, valamint Kulifai Mátéval, a Hetek lapszerkesztőjével. Mindegyiküknek volt már hasonló tapasztalata a „kék óriással”, ráadásul tiltások mögötti döntési mechanizmus sokszor nem átlátható, hatékony fellebbezésre pedig nincs mód.
A káros – erőszakos, pornográf – tartalmak elleni küzdelem érthető, sőt elvárható a Facebooktól, ugyanakkor a konzervatív kontentek aligha sorolhatók ezek közé.
Az LMBTQ kritikát vagy a genderideológia elleni érveket mégis rendszeresen gyűlöletbeszédnek értelmezi a közösségi oldal, és a tapasztalatok szerint nem csak tiltással, hanem esetenként az elérések korlátozásával is igyekszik ezeket kiszorítani. Ez az átláthatatlan folyamat azért sem etikus, mert mindannyian fizetünk a Facebook szolgáltatásiért – ha nem is pénzzel, de az adatainkkal mindenképpen.
Felmerül a kérdés, hogy van-e alternatíva a tartalomgyártók számára: el tudják-e hatékonyan érni a közönségüket a Facebookon kívül.
Erre a válasz egyelőre az, hogy nem vagy csak mérsékelten. Az a jövő titka, hogy a közösségi oldal szigora meddig megy el a „társdalom átformálása” érdekében, és az is kérdés, hogy lemondhat-e a konzervatívok tömegeiről. Ugyanakkor érdemes felkészülni arra, hogy alternatív csatornákon – például levelezőlistán – keresztül is tartsák a kapcsolatot az értékközösséggé formálódó közönségükkel.