Most mindenkinek, aki előfizet a Hetek nyomtatott verziójára, online előfizetést is adunk, amivel már csütörtökönként olvasható a friss újság és a teljes archívum is elérhető! Részletek: a Hetekben és a https://www.hetek.hu/elofizetes oldalon.
A szakemberek hosszú időn át készültek a műveletre, amellyel a hajóra zuhant acélszerkezetet sikerült úgy két darabra törni, hogy a konténerszállító szabaddá vált.
A Francis Scott Key-híd acélszerkezetének vízbe omlott roncsait az elmúlt hetekben több darabban, óriásdaruk segítségével távolították el a kikötő bejáratát jelentő Patapsco folyó torkolatából, ugyanakkor a Dali konténerszállítót fogságban tartó mintegy 500 tonna súlyú hídelemet csak robbantással tudták eltávolítani a hajótestről.
VIDEO: Key Bridge in Baltimore explosion to free trapped ship. pic.twitter.com/McPYY7LvWc
— Andrew Leyden (@PenguinSix) May 13, 2024
Ezt követően a konténerszállító a Dali közeli javítóműhelybe kerül. A 300 méter hosszú és mintegy 60 méter széles hajó 20 fős legénysége a katasztrófa óta nem hagyhatta el a fedélzetet.
Március 26-án a hajó a kikötőből való elindulást követően meghibásodott és irányíthatatlanná vált, ezért neki sodródott a híd tartópillérjének, ennek hatására az acélszerkezetű több kilométer hosszú, több sávos autóutat hordozó, 50 méter magas híd másodpercek alatt omlott össze.
A Dali néhány perccel a katasztrófa előtt vészjelzést adott le, ami a hatóságoknak elegendő volt arra, hogy leállítsák a hídra vezető forgalmat, az építményen dolgozó útkarbantartó munkásokat azonban nem sikerült értesíteni. A 8 emberből kettőt sikerült kimenteni a kiérkező hajós mentőegységeknek, hatan viszont a roncsok között életüket vesztették. A hatodik áldozat maradványait múlt héten találták meg.
Baltimore kikötője a hídomlás után teljesen megbénult, majd áprilisban sikerült több átmeneti csatornát nyitni a roncsok között, így a kikötő korlátozott kapacitással működhetett.
(MTI/Hetek)