Ez egy véleménycikk, ami a szerző személyes álláspontját tükrözi.
Most azt leszámítva, hogy a prevencióhoz szükséges összes pedagógiai és nem pedagógiai eszközzel már rendelkeznek az iskolák, az iskolapszichológusi rendszer működik, azt látjuk, hogy a problémák oka máshol keresendő. A pszichológiai módszereket fetisizálóknak is el kell ismerniük, hogy bizonyos problémák megoldása bőven kívül esik a pszichológia hatókörén.
Akkor miről is van szó? Aki látott legalább egy videót azok közül, amelyek az elmúlt években kerengtek körbe különböző tanárbántalmazásokról, az láthatta, hogy, hogy a tanárok cselekedeteit egy gondolat vezérelte, hogy a törvény által rájuk rótt hatáskört még gondolatban se lépjék át, hogy elkerüljék a kirúgást. Mert egy rosszul értelmezett védekező mozdulatot rögtön tanári agresszióként lehet bemutatni, és onnantól a durva tanári agresszióról szól a dal, amely védekezésképpen kiváltja a diákokból a durvaságot. A tanárok vergődését látva viszont nyilvánvaló mindenkinek, a tanárok semmilyen eszközzel nem rendelkeznek az ilyenfajta agresszió elhárítására. És azok, akik ilyen módon támadnak a tanárokra, ezzel tisztában is vannak, ezzel vissza is élnek, a tanárt magabiztos fölénnyel provokálják. Vagyis nem egy nevelési problémával állunk szemben, hanem azzal, hogy tanároknak nincs hatáskörük arra, hogy kényszerítő eszközöket alkalmazzanak, no nem egy pszichológiai probléma megoldására, hanem önmaguk, fizikai épségük, méltóságuk megóvására.
Szembe kell nézni azzal, hogy egyre szélesebb körben jelenik meg olyan deviancia, amelyiknek nem valamilyen lelki probléma az oka, hanem a puszta lázadás vagy morális törvénytelenségből fakadó agresszió. Arról mindenképpen érdemes beszélni, hogy olyan állapotban van a társadalom egy része, hogy alapszinten ezeket a jelenségeket felszínre dobja. Még akkor is érdemes beszélni erről, ha tudjuk, hogy nálunk fejlettebbnek tartott társadalmak a „bezzegnyugat”-on is küzdenek ennél súlyosabb ilyenfajta problémákkal. Olyannyira, hogy az utcákra is kicsap az irracionális agresszió, aminek nem a rasszizmus az oka, hanem egyszerűen az, hogy az egzisztenciális törvénytelenség, és az annak hátterében álló morális leépülés - drogokkal, pornográfiával, alkoholizmussal, és az ezek miatti munkaképtelenséggel egyre növekszik a posztmodern társadalmak egyre szélesebb rétegeiben.
Tehát az iskolaőrség bevezetése azt a jogi problémát akarja megoldani, hogy a rendészeti hatáskörrel nem rendelkező tanárok mellé olyan testületet rendel, amely megfelelő hatáskörrel rendelkezik már az iskolai fegyelmi ügyeken túlmutató bűnügyi kérdésekben. Olyan testületet, amelyik rendelkezik hatáskörrel kényszerítő eszközök alkalmazására tanárok és ártatlan diákok védelmére, akik egyébként nem tudnák megvédeni magukat ilyen helyzetekben. Mielőtt még kitörne Magyarországon is az a mozgalom, amelyik letérdepelteti a tanárokat fiatalkorú köztörvényes bűnözők elé, hogy bocsánatot kérjenek a diákság ellen elkövetett történelmi bűneikért.
Megosztaná véleményét másokkal is? A Facebook oldalunkon megteheti: