Zuckerberg szerint itt a közösségi média vége
A Facebook-alapító szerint platformja már rég nem az, ami régen volt
Zuckerberg szerint itt a közösségi média vége

Illusztráció, mesterséges intelligencia segítségével készült( Forrás: Shutterstock/PuzzlePix)

2025. 04. 28.
A Meta trösztellenes perében tett tanúvallomásában a Facebook alapítója, Mark Zuckerberg úgy fogalmazott, hogy az olyan platformok, mint az övé, már nem olyanok, mint régen.

A közösségi oldalak fénykorukban, a 2000-es években arra szolgáltak, hogy összekössék az embereket egymással az interneten, egy digitális találkozóhelyet teremtve, ahol a barátaink által közzétett tartalmakat fogyaszthatjuk. 

Az elmúlt évtized során azonban a közösségi média egyre inkább elkezdett hasonlítani a hagyományos médiára a hírességek által készített promóciós videókkal, a hírekre kiabáló szakértőkkel, a popkultúra összesített klipjeivel, a mesterséges intelligencia által generált trutymó növekvő áradatával és egyéb olyan tartalmakkal, amelyeket arra terveztek, hogy a lehető legtöbb nézőhöz eljuttassák.

Az emberek, akiket követünk, és az általuk közzétett üzenetek egyre inkább tűnek tűnnek a digitális szénakazalban. A közösségi média kevésbé lett közösségi

- mutatott rá a The New Yorker cikke.

A Facebook alapítója, Mark Zuckerberg három napon keresztül több mint tíz órán át tartó tanúvallomás során elismerte ezt a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) által a Facebook anyavállalata, a Meta ellen indított trösztellenes per nyitó szakaszában.

A vállalat az utóbbi időben „a szórakoztatás és a világ megismerésének általános gondolatával és a világ történéseinek felfedezésével” foglalkozott.

A védelem nyitóbeszéde során a Meta bemutatott egy grafikont, amely azt mutatja, hogy a „barátok által közzétett tartalmak megtekintésével töltött idő százalékos aránya ” az elmúlt két évben csökkent, a Facebookon huszonkét százalékról tizenhét százalékra, az Instagramon pedig tizenegy százalékról hét százalékra.

Az FTC azzal érvel, hogy a Meta jogellenes monopóliumot tartott fenn a „személyes közösségi hálózati szolgáltatások” iparágában, részben azáltal, hogy felvásárolta a Facebook versenytársait, például az Instagramot és a WhatsApp üzenetküldő platformot.

A bizottság azonban homályosan határozza meg a közösségimédia-ipar fogalmát, és a trösztellenes ügyet már egyszer, 2021-ben elutasították, részben azért, mert a „személyes közösségi hálózati szolgáltatások” piacát túlságosan lazán határozták meg.

A Meta ellenérve bizonyos értelemben az, hogy

a közösségi média önmagában ma már nem létezik úgy, mint korábban,

és az, amiről a vállalat platformjai ma ismertek – mindenféle tartalom digitális fogyasztása –, annyira elterjedt, hogy nem lehet azt mondani, hogy egyetlen vállalat vagy platform monopolizálja azt. A rövid videóklipek hasonlóan néznek ki az Instagramon és a TikTokon; az üzenetek lényegében ugyanúgy néznek ki az Instagramon, mint az Apple iMessage-ében.

A közelmúltban az Európai Unió megbírságolta az Apple-t és a Metát versenyellenes gyakorlatok miatt, de a büntetések - ötszázmillió euró, illetve kétszázmillió euró - viszonylag szerények.

Ha az amerikai ügy nyer, az FTC-nek el kell döntenie, hogy kikényszeríti-e a Meta teljes feldarabolását, vagy kevésbé drámai „jogorvoslati lehetőségeket” keres. 

(The New Yorker/Hetek)

Aktuális hetilap
Kövessen minket!
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!