Illusztráció, mesterséges intelligencia segítségével készült( Forrás: Shutterstock/PuzzlePix)
A közösségi oldalak fénykorukban, a 2000-es években arra szolgáltak, hogy összekössék az embereket egymással az interneten, egy digitális találkozóhelyet teremtve, ahol a barátaink által közzétett tartalmakat fogyaszthatjuk.
Az elmúlt évtized során azonban a közösségi média egyre inkább elkezdett hasonlítani a hagyományos médiára a hírességek által készített promóciós videókkal, a hírekre kiabáló szakértőkkel, a popkultúra összesített klipjeivel, a mesterséges intelligencia által generált trutymó növekvő áradatával és egyéb olyan tartalmakkal, amelyeket arra terveztek, hogy a lehető legtöbb nézőhöz eljuttassák.
Az emberek, akiket követünk, és az általuk közzétett üzenetek egyre inkább tűnek tűnnek a digitális szénakazalban. A közösségi média kevésbé lett közösségi
- mutatott rá a The New Yorker cikke.
A Facebook alapítója, Mark Zuckerberg három napon keresztül több mint tíz órán át tartó tanúvallomás során elismerte ezt a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) által a Facebook anyavállalata, a Meta ellen indított trösztellenes per nyitó szakaszában.
A vállalat az utóbbi időben „a szórakoztatás és a világ megismerésének általános gondolatával és a világ történéseinek felfedezésével” foglalkozott.
A védelem nyitóbeszéde során a Meta bemutatott egy grafikont, amely azt mutatja, hogy a „barátok által közzétett tartalmak megtekintésével töltött idő százalékos aránya ” az elmúlt két évben csökkent, a Facebookon huszonkét százalékról tizenhét százalékra, az Instagramon pedig tizenegy százalékról hét százalékra.
Az FTC azzal érvel, hogy a Meta jogellenes monopóliumot tartott fenn a „személyes közösségi hálózati szolgáltatások” iparágában, részben azáltal, hogy felvásárolta a Facebook versenytársait, például az Instagramot és a WhatsApp üzenetküldő platformot.
A bizottság azonban homályosan határozza meg a közösségimédia-ipar fogalmát, és a trösztellenes ügyet már egyszer, 2021-ben elutasították, részben azért, mert a „személyes közösségi hálózati szolgáltatások” piacát túlságosan lazán határozták meg.
A Meta ellenérve bizonyos értelemben az, hogy
a közösségi média önmagában ma már nem létezik úgy, mint korábban,
és az, amiről a vállalat platformjai ma ismertek – mindenféle tartalom digitális fogyasztása –, annyira elterjedt, hogy nem lehet azt mondani, hogy egyetlen vállalat vagy platform monopolizálja azt. A rövid videóklipek hasonlóan néznek ki az Instagramon és a TikTokon; az üzenetek lényegében ugyanúgy néznek ki az Instagramon, mint az Apple iMessage-ében.
A közelmúltban az Európai Unió megbírságolta az Apple-t és a Metát versenyellenes gyakorlatok miatt, de a büntetések - ötszázmillió euró, illetve kétszázmillió euró - viszonylag szerények.
Ha az amerikai ügy nyer, az FTC-nek el kell döntenie, hogy kikényszeríti-e a Meta teljes feldarabolását, vagy kevésbé drámai „jogorvoslati lehetőségeket” keres.
(The New Yorker/Hetek)