Peugeot 406
A 406-os nem mondható rétegautónak, hisz elődjéből 730 ezer darab készült, és
a világ 140 országába exportálták. A 496 centiméter hosszú és 177 centiméter széles
autó egyértelműen a felső középkategóriát képviseli, a Pininfarina stúdió által
megrajzolt karakteres vonalak eredeti személyiséget sugároznak. Hatásos megvilágítást
adnak az ütésálló polikarbonát burkolatú első fényszórók, vízszintes ívei
harmonikusan simulnak a hűtőmaszk és a sárvédő közé. Behuppanva az első ülésbe
szembetűnő, hogy a hosszabb ülőlapnak és a keményebb kárpitozásnak köszönhetően
ezentúl nemcsak Monsieur Franois, hanem Herr Hans is komfortosabbnak fogja érezni az
utazást. Végre egy belső színkompozíció, amely egyszerre elegáns és vidám, az ajtók
és ülések, a tetőkárpit, de még a biztonsági övek is kellemes bézs színűek. Tovább
fokozzák az esztétikai élményt a fautánzatú betétek és a puha tapintású műszerfal.
Itt kapott helyet egy olyan multifunkciós folyadékkristályos kijelző, mely a
BUX-indexen kívül az autóval kapcsolatos minden adatról tájékoztat bennünket. Az
ajtókon kiképzett könyöklők ideális magasságban vannak, kellőképpen szélesek,
simán elfér rajtuk egy sor muskátli. A sílécalagutas csomagtér 430 literes, innen
reteszelhető ki az osztva dönthető hátsó üléstámla. A hátsó helykínálat is bőséges,
az európai szabványoknak megfelelően mindenkinek jut hárompontos biztonsági öv és
fejtámla.
Az új modell nemcsak "kozmetikusnál" járt, az alkalmazott motorok új nemzedéke átlag
10 százalékkal fogyaszt kevesebbet az elődnél. Benzinmotorból a választék 1.6, 1.8,
2.0 és 3.0 literes, de izgalmasabb a 2.0 literes "öngyújtós" 90 lóerővel vagy változó
geometriájú turbóval, 110 lóerővel és magas, 250 Nm nyomatékkal. Az új fejlesztés?
HDI dízelmotorok érdekessége, hogy mínusz 10 0C fölött izzítás nélkül indíthatók
és a hidraulikus motorfelfüggesztésnek köszönhetően drasztikusan csökkent a zaj és
a vibráció. Városban 4,4 literrel kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a legkisebb
benzines modell, ez 10 forint megtakarítást jelent kilométerenként! (APEH-források
szerint ez már súrolja az eltitkolt jövedelem fogalomkörét.) A 680 ezer forintos ártöbbletét
körülbelül 70 ezer kilométer megtétele után behozza, mindezek ellenére a magyar vásárlók
között kedveltebbek a benzines modellek – a tavaly eladott 406-osok 34 százalékában
volt csak dízelmotor.
A dinamikus biztonságról négy légzsák (az utasoldali kikapcsolható), ajtómerevítések,
pirotechnikai övfeszítők, ABS-szel és elektronikus fékerőelosztóval vezérelt négy
tárcsafék, a statikáról pedig léptetőkódos indításgátló és az átlagosnál
kisebb image gondoskodik. Az utazási komfort kellékei a következők: tengely- és sugárirányban
állítható szervókormány, minden irányban elektromosan állítható, fűthető első
ülések és külső tükrök, automata klímaberendezés, esőérzékelős ablaktörlő,
elektromos ablakok (amelyek sajnos nem rendelkeznek becsípődésgátlóval), kormányoszlopról
vezérelhető audiorendszer, központi zár, pollenszűrő. A kellemes hangolású, elől
McPherson-, hátul több lengőkaros felfüggesztés? futóm? biztos úttartást ad az
autónak, forszírozott tempóban is tapad, mint a rántás, nem hajlamos a kitörésekre,
fordulása gokartosan stabil.
A 406-ost háromféle – Sphère, Symbol és Suprème – felszereltségi fokozattal 4
millió 50 ezertől 7 millió 500 ezer forintig lehet megvásárolni. A tesztautó ára 6
millió forint, városi fogyasztását, mely 100 kilométerenként 12 liter volt, kissé
soknak találtam. Pénztárcakímélő, hogy a dízellel 20, a benzines változattal pedig
csak 30 ezer kilométerenként kell garanciális szervizbe menni. A Peugeot 406-osban a
franciás könnyedség, a dinamizmus és a nyugalom sikeresen kapcsolódik egymáshoz, a
vezetés élményét nem zavarja meg gond és kapkodás – ezek az elemek beszállás után
az ajtón kívül maradnak. (K. S.)