Felépítés és dizájn
A Vito az első olyan Mercedes transzporter, amelynek keresztben elhelyezett motorja az
első kerekeket hajtja. A karosszéria lágyan lekerekített élei egyéni külsőt és
mintaszerű, 0.34-es légellenállási tényezőt eredményeznek. A kompakt külső méretek
miatt (hossza: 466, szélessége: 188, magassága: 189 cm) magabiztosan manőverezhető,
szűk helyeken és kis belmagasságú parkolóházakban is. A visszapillantó tükrök
kellően nagy látóterűek, kisebb fürdőszobában is megállnák helyüket. A Vito zárt
dobozos és 5 vagy 6 személyes kivitelben kapható, de elérhető 8 vagy 9 személyes
mikrobusz változatban is. Az alapkivitel – melynek ára nettó 3 millió 938 ezer
forint – 180 fokig nyitható, kétszárnyú hátsó ajtóinak köszönhetően villás
targoncával is rakodható egészen 1 tonnás terhelésig. Az alacsony, 53 centiméteres
padlószintű, 3,6 négyzetméter hasznos terület? rakodótér 4,8 köbméter terhet tud
elnyelni. A sok variáns közül kiemelném a "Marco Polo" szabadidős változatot,
melynek belső terét 180 fokkal megfordítható ülések teszik komfortosabbá, hátsó
üléseit pedig 125x200 centiméteres fekhellyé lehet átalakítani egy, a tetőben
elhelyezett ágybetét segítségével. Az utazási komfort a független kerékfelfüggesztések
miatt kifejezetten kellemes, az autó kanyarban semlegesen viselkedik. A szériában
ABS-szel és ABD-vel (fékdifferenciál) felszerelt négy tárcsafék még nagy sebességnél
is hatásos lassulást biztosít.
Az erőforrás
Elölről nézve az autót piros CDI felirat fémjelzi, de valószínű, hogy az alsó középkategóriában
autózók gyakrabban fogják látni távolodó hátulját. A közös nyomócsöv? (common
rail) motor befecskendező nyomás értékét elektronika korrigálja a terhelés és a
fordulatszám függvényében, ezáltal lesz tökéletes a porlasztás és kicsi a károsanyag-kibocsátás.
Az elérhető nyomaték 300 Nm, amely már 1800-as fordulatszámtól rendelkezésre áll.
Szériatartozék a gázolaj-előmelegítő rendszer, amely különösen hasznos kemény
hidegben. Mivel a jó hatásfokú motor nem termel annyi veszteséghőt, hogy az télen
elegendő lenne a járm? fűtésére, ezért kapcsolható automata fűtőberendezést építettek
be, amely álló helyzetben is használható. Olajcserére csak 22 ezer 500 kilométerenként
van szükség, a fogyasztás pedig egyszerűen elképesztő, a 17 mázsa önsúlyú autó
teljes terheléssel, nyomulós vezetési stílusban megelégedett 8 liter gázolajjal 100
kilométerenként. Mielőtt könynyekre fakadnának kedves olajsejk olvasóink, közölném,
hogy az autó a dízelen kívül két – egy 129 és egy 143 lóerős – benzinfaló változattal
is megrendelhető.
Konklúzió
Ellentétben az EU-tagállamokkal, hazánkban sajnos nem része az alapfelszereltségnek a
vezetőoldali légzsák. Egyetlen kritika a váltókarnál kiöblösödő műszerfalat
illeti, ami sokkal inkább zavarta a térdkalácsomat, mint a térérzetemet. Ez az ergonómiai
hiba a gazdag extralistáról választható komfortüléssel egyszerűen kiküszöbölhető.
A Vito magas árát gazdaságos fenntartással és az átlagosnál kisebb értékvesztéssel
korrigálja. Mint ahogy a tokaji aszú a borok, úgy a Mercedes-Benz az országutak királya,
a minőséget mindkettő esetében meg kell fizetni. (K.S.)