hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Változó idők, változó brandek
Tendenciák a reklám világában

2000. 11. 04.
Ma már a média segítségével szinte minden hozzáférhető lett, szélesedett az értékesítési piac. Ennek következtében igény van arra, hogy egyazon terméket a világ minden táján értékesítsenek, ami viszont szükségképpen magával vonja a globális brandek megjelenését is – fejtette ki dr. Csepregi Miklós, a Magyar Reklámszövetség elnöke egy, a reklám fejlődéséről a közelmúltban tartott rendezvényen. Mindennek elkerülhetetlen következménye a különböző szint? gazdasági szerkezetekben bekövetkezett változások sora. A "nagy halak megeszik a kis halakat" néven elhíresült jelenség napjai leáldozóban vannak, a különféle gazdasági érdekeket összefogó globális nagyvállalatok jönnek létre egymás felértékelésével, és az egymás közötti részvénycserével teremtik meg egységüket. Így jönnek létre a "coopationök", amely kifejezés a "cooperation" és a "competition" szavak összevonásának eredménye.

A reklám világában fellelhető tendenciák egyike a brandek megjelenése. A brand gyűjtőfogalom:
jelöli a terméket magát éppúgy, mint történetét, előállítását vagy az őt körüllengő
imázst, összességében egyfajta pozitív márkaképet sugall. A változás előidézője
az árubőség, hiszen egy-egy termék előállításában rengeteg konkurens cég birkózik
egymással. Egy erős brand esetén az úgynevezett termékelőny maximum 6 hónapig tart,
amíg a többlettulajdonságot a konkurencia ki nem nyomozza, és bele nem csempészi gyártástechnikájába.
A brand marketingszempontból létfontosságú, a fogyasztó ennek alapján tájékozódik,
majd választ a termékek – voltaképpen brandek – között.

A magyarországi reklámstratégiák ezen a ponton korrekcióra szorulnak, mert ha az érintettek
nem hajlandók például a Pick szalámihoz hasonlóképpen brandet építeni, könnyen
kicsúszhatnak a piac profittermelő szegmenséből, ezáltal úgynevezettt "noname"
termékként elkótyavetyélik egyébiránt értékes árucikkeiket. A globális és
regionális brandek, valamint az áruházláncok brandjei is egyre nagyobb tért hódítanak,
ami viszont a hazai termelők és az agrárium szempontjából kedvezőtlen tendencia.
Hiszen ha egy adott áruházlánc saját égisze, saját brandje alatt viszi be a terméket,
megfosztja a magyar termelőt az extraprofittól. További problémát okoz hazánkban a vállalatok
közti együttműködésre való készség hiánya és a gyenge lábakon álló, csupán
kis létszámú fogyasztói középosztály. (T. G.)

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!