Egyre nagyobb a gyerekkorú mobiltulajdonosok száma
A civil szervezetek szerint a mobiltelefonok lehetséges egészségkárosító hatása fokozottan érvényes a gyerekekre. Állítják: bár jelenleg még nincs végleges tudományos álláspont a mobiltelefonoknak az emberi szervezetre gyakorolt hatásáról, az ilyen irányú kutatásokból már tudni lehet, hogy a mobiltelefonok által kibocsátott sugárzás az emberi testben biológiai reakciókat vált ki. Az embereket érő különféle sugárzások mennyisége folyamatosan nő, és ezek a gyerekekre a legveszélyesebbek, mivel központi idegrendszerük még fejlődésben van.
A 15–19 évesek közül minden második fiatalnak van már mobiltelefonja. Az összes magyar háztartásnak a 43 százaléka használ mobiltelefont, ez összesen legalább 3,5 millió használatban lévő készüléket jelent – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet ez irányú felméréséből. A szülők – többnyire féltésből – egyre korábban, már az általános iskola felső tagozatában ellátják gyermeküket maroktelefonnal. A mobilszolgáltató cégek pedig mind gyakrabban a fiatalabb fogyasztókat célozzák meg termékeikkel, például a Pannon GSM új szolgáltatása, a "BEE" is ennek a korosztálynak kedvez: a csomag igénybe vevői délután 14 órától másnap reggel 7-ig csúcsidőn kívüli tarifáért beszélgethetnek.
"Egy erős éve indult meg az SMS-őrület az iskolákban" – fejtette ki nemrégiben Molnár Péter, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének sajtófőnöke az Origónak. A tanárok az órán SMS-ező gyerek mobilját nem vehetik el, hiszen az ugyanolyan vagyontárgy, mint például egy rádió, így a tanárnak nincs joga azt elkobozni a diáktól. A szakszervezet álláspontja az, hogy az egyes iskolákban saját házirendnek kell szabályoznia a gyerekek mobilhasználatát.
A most induló tanévben már az iskolák, különösen a középiskolák többségének házirendje tartalmaz kitételt a mobiltelefonok használatára vonatkozóan. Ez többnyire azt jelenti, hogy a tanulóknak az órák alatt ki kell kapcsolniuk a telefonjukat. Számos helyen a házi szabályzat lehetővé teszi, hogy a tanár indokolt esetben a tanítás végéig elkobozza a készüléket – ha tudja. Ugyanis ha nem működik hatékonyan az iskolai fegyelmezés, és a gyerek nem adja oda a telefont, akkor legfeljebb kap egy intőt, ami nem sokat számít a szemében.
Az iskolai mobilhasználat persze számos egyéb problémát is fölvet. Kormosné Debreceni Zsuzsanna, a Nagycsaládosok Országos Egyesületének képviselője kérdésünkre megerősítette: azon túlmenően, hogy az iskoláknak kötelességük a gyerekekre vonatkozó egészségvédelmi szempontokat szem előtt tartani, a szülők mellett nekik is fel kell vállalniuk nevelési feladatként a mobilok kulturált használatának elsajátíttatását is. Némileg mentségként szolgál, hogy a felnőtt társadalom tagjai sem rendelkeznek mindig kellő helyzetfelismerő képességgel arról, hogy mikor, hogyan lehet használni a készüléket úgy, hogy másokat ne zavarjunk vele.
A másik komoly probléma a gyermekbűnözés terén jelentkezik: a mobilok terjedésével megszaporodtak a tanintézetekben a telefonlopások. A maroktelefon ma még státusszimbólumnak számít, birtoklása nyilvánvalóbbá teszi a szociális különbségeket nemcsak a tanulók körében, hanem sokszor a diákok és a kevésbé tehetős tanárok között is. Viszont tudvalevően ez az a pont, ahol az iskolának már nincs beleszólási joga a dolgok állásába.