hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Illatvadászok nyomában

2001. 11. 04.
Parfüm, azaz a "füst révén nyert illat"… bármelyikre is gondolok, egytől egyig üvegbe zárt csodavilágok, m?alkotásnak kijáró csomagolásban. Aranyszínűek, aztán könnyűzöldek, átlátszó kristályok, vagy épp sűr? barnák. Szemet és orrot gyönyörködtetőek. Mindegyik más és más, és mindegyik tökéletes a maga nemében. 

Izgalmas arra gondolni, hogy az ember vonzódása az illatos anyagok felé milyen régi kelet?: bizonyíthatóan hatezer évvel ezelőtt készítettek először a Távol-Keleten különleges illatos anyagokat, az akkoriban legritkábban fellelhető, legegzotikusabb forrásanyagokból. És bár azóta számos illatanyagot felfedeztek, az igazi "orrok" (Franciaországban így nevezik a parfümkészítés mestereit) nem restellnek manapság az óceán túlsó végére, az esőerdők mélyére is elrepülni, hogy ott új, addig ismeretlen, szokatlan illatokat rejtsenek féltve őrzött "zsákjukba". A kiszemelt virág vagy levél levegőkörnyezetét perceken át egy harang alakú formába pumpálják, melynek finom illatmolekuláit aztán a leghíresebb svájci vagy francia laboratóriumokban egy speciális eszköz segítségével szűrik ki és konzerválják, egy majdan világhódító útjára induló parfüm új alapanyagának reményében.

A világon körülbelül 350 parfümkészítő nagymester fáradozik újabb és újabb illatkompozíciók összeállításán. És mivel ők értik a szakma csínját-bínját – legkevesebb hat évig tanulnak, és a kémiai szaktudáson túl 2-3 ezer illatanyagot is képesek megkülönböztetni –, bízhatunk benne, hogy az óriási kínálatban és az image-reklámok dömpingjében is megtalálhatjuk a saját egyéniségünkhöz illő parfümöt. Nem kizárt, hogy ez fáradságosabb és hosszabb hadművelet, mint az első kezünkbe kerülő női magazinban reklámozott új üdvöskét megvásárolni – mindenesetre jobban megéri, mint másnap azzal a tudattal ébredni, hogy hiába az új image-parfüm, mégsem lett belőlünk hódító sztár.

Ultramodern világunkban, mint a legtöbb fogyasztási cikknek, minden egyes parfümnek is megvan a saját image-e. Nem véletlen, hanem tudatos és sokat sejtető a névválasztás, a szín, a formadizájn, és nem utolsósorban maga az image-kampány, melyet sok esetben egy divatdiktátor vagy híres színésznők, színészek neve fémjelez. 

Ezek azonban mind csak a parfüm születésének előhírnökei. A parfüm igazi világra jövetele, önálló élete és beteljesedése akkor kezdődik, amikor valaki észreveszi, kiválasztja a többi közül magának, és megkedveli. És minél többen megismerik és megkedvelik, annál ragyogóbb és fénylőbb siker? lesz, melyre évtizedek múltán is emlékeznek majd az emberek. Ilyenek például a Dior, Elizabeth Arden, Nina Ricci, Estée Lauder parfümházak kreációi, hogy csak a legnevesebbeket említsük. 

Közös jellemvonásuk, hogy mint minden "igazi" parfüm – még a nehezebb, teltebb illatú is – mindig lebegőek, visszafogottak, nem tolakodók, nem uralják a környezetet. Különösen hivatalos események alkalmával érdemes arra figyelni, hogy parfümünk legyen könnyed és kevésbé feltűnő. Aranyszabály természetesen nem létezik, de meleg évszakokban inkább az eredeti, friss, pezsgő, virágos jellegűek, míg télen a nehezebb, úgynevezett orientális jelleg? parfümök a népszerűek. Mivel a parfümök felbontott állapotban fél éven túl már nem az igaziak, az illat kissé telítetté is válhat, nem érdemes még a kedvenc parfümünket sem nagy kiszerelésben megvenni. Ajánlottabb a 30 vagy 50 ml-es kiszerelés, még akkor is, ha arányosan kicsit drágább, pláne, hogy fél év után legtöbbünk amúgy is szereti felfrissíteni "illatgardróbját".

A 2001. évi őszi parfümszezon is tartogat új meglepetéseket, a jól bevált örökzöldek mellett. És ha valakinek kedve szottyan a borongós novembert egy új illattal felmelegíteni, ajánlom a nagyobb parfümériák, az Interparfüm, a Díva, vagy a Douglas kínálatában való böngészést.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!