Sajnos mindez nem jelentett lényegi eltérést a – hétköznapinál rendre rosszabb – hétvégi statisztikákhoz képest. A halálos kimenetel? balesetek többsége úgynevezett egyjárműves baleset volt – például fának, oszlopnak ütközés, borulás, csúszás stb. Ezt követik a szembe, illetve azonos irányba haladó járművek ütközései. Mindez a közúti agresszivitás növekedésére utal. A halálos balesetek fő okai az elmúlt hétvégén sorrendben a sebesség helytelen megválasztása, szabálytalan előzés, elsőbbség meg nem adása, végül a menetirány szerinti baloldal indokolatlan igénybevétele voltak. A baleseti statisztikák alapján általában is a legveszélyeztetettebbek a fiatalok. A halálos balesetek többsége (12) éjszakai látásviszonyok között, területi megoszlásuk szerint lakott területen kívül (15) történt az elmúlt hétvégén. A közlekedési morál negatív jelenségei, hogy két esetben a baleset okozója megállás nélkül elhagyta a helyszínt, továbbá egy halálos baleset okozója ittas állapotban vezetett, illetve egy balesetet okozó járművezető jogosítvánnyal nem rendelkezett.
Ősszel közlekedők figyelmébe:
- A közlekedésben is érezhető az ősz. Reggelente egyre gyakrabban találkozhatunk köddel, a talaj közelében párával, az úttesten páralecsapódással. Ez önmagában is a fékút növekedését okozhatja. Azonban ha ehhez hozzávesszük a szabálytalanul végrehajtott földszállításokat, őszi betakarítással járó szállításokat (letakarás nélküli, elszóródó rakomány), akkor a baleseti veszély még fokozottabban növekszik.
- Az elhullott faleveleket mint az úttest és kerék között lévő "szennyeződést" a gumiabroncsok futófelületének profiljai nem tudják "kiporszívózni", eltakarítani. Ez már száraz útviszonyok esetén is jelentősen ronthatja a tapadási viszonyokat. Esővel vagy párával párosulva olyan körülményeket teremthet, mely jelentős balesetveszéllyel jár.
- A járm? technikai kezelése egyre inkább a finomabb és megfontoltabb mozdulatokat igényli.
- A meteorológiai szolgálat gyakori változó fronthatásokat említ, mely az embereknél – egyéni érzékenységtől függően – ingerültséget, fáradékonyságot, tompultságot, a figyelem-koncentráció csökkenését okozhatja. A baleseti kockázat megnövekszik, de ne akarja igazolni a már bebizonyított tételeket.
- A nappalok rövidülnek, a rossz illetve korlátozott látási viszonyok gyakoribbá válnak. Emiatt is egyre inkább növekszik a járművek kivilágításának fontossága. Ne felejtsék el a járm? világítását elindulás előtt, illetve a menet közbeni pihenők alkalmával ellenőrizni! A járművet ne csak akkor világítsuk ki, ha már semmit nem látunk! A járm? világításának elsődleges szerepe a LÁTHATÓSÁG!
- Az időjárás kedvező alakulása miatt még továbbra is számítanunk kell az egy nyomon haladó járművek (kerékpár, segédmotoros kerékpár, motorkerékpár) közlekedésére is.
- A tél közeledtével időben cserélje le gumiabroncsát télire! A téli gumiabroncsok már +7 °C külső környezeti hőmérsékletnél előnyösebb tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a nyáriak.
(Forrás: orfk.hu)
Tovább olvasná?
Ez egy cikk a hetilapból, amit online előfizetést követően belépéssel elér.
Vagy vásárolja meg a lapot az újságárusoknál.