Ha az ember bemegy egy számítástechnikai eszközöket árusító üzletbe, az orra
előtt álló tizenhárom éves fiúk beszélgetéséből egy szót sem ért. Aztán felül a
délutáni vonatra, és a vidéki középiskolások másról sem beszélnek mellette,
minthogy hol és mi tölthető le, ki kivel találkozott egy tegnapi fórumon,
miközben mp3-as lejátszójukon különféle zenéket hallgattatnak egymással. Egy
olyan generáció növekszik fel a szemünk előtt, amelyik az információs
technológia robbanásszerű fejlődésének köszönhetően fényévekkel távolabbi
világban formálódik felnőtté, mint elődei. Az ő közösségi életük elsődleges
terepe a digitális kapcsolatháló lett.
„Bizonyos szempontból érthető kérdés egy mai gyerek esetében, hogy minek
tologassa a szőnyegen a matchboxot, amikor a számítógépen versenyautóval
száguldhat egy háromdimenziós térben, akcióhőssé válhat, bolygóról bolygóra is
utazhat akár, s mindezt egyre valósághűbb környezetben teheti. Az ő korukban én
még legóztam, de ez már a múlté” – mondja András, 21 éves egyetemista, aki
átlagfelhasználónak tekinti magát. Legfeljebb a skype-ot használja praktikus
célokra, a személyes ismerősökkel, rokonokkal való kapcsolattartás (telefon,
chat) végett. A skype-hoz hasonló privát chatprogram például az MSN vagy a
google talk, melyekben nincs akkora hangsúly a személyes adatok közzétételén.
Ezzel szemben az olyan internetes közösségi portálok, mint az iwiw, myvip,
myspace, youtube, baratikor stb., amolyan fórum jellegűek. Többnyire meghívásos
alapon lehet belépni, aztán lehet böngészni a felhasználók között, üzenetek
küldhetők a rendszeren belül, bárkivel fölvehető a kapcsolat. A kapcsolatépítés
a fő cél, a felek ritkán törekszenek személyes találkozásra. A felhasználók
elkészíthetik saját oldalukat (profiljukat), fotókkal és bemutatkozással
színezve, így nemcsak jelenlegi, hanem régi „valós” ismerősök, barátok is
egymásra találnak a rendszer adatbázisában. „Általában a többség hajlandó minden
adatot megadni magáról, akár kompromittáló fotókat is minden óvatosság nélkül
mindmáig megosztanak. Ezek a személyes adatok valóságos kincsesbányát
jelentenek, elsősorban marketingcélból” – állítja Székely Levente szociológus.
A tinik által előszeretettel látogatott portál a
hotdog.hu, ennek primitívebb változata a
privi.hu, a maga szintjén sajátos arculatával és nyelvezetével. Talán a
legnagyobb probléma, hogy ezek nyitott portálok, azaz az adatok bárki számára
hozzáférhetők.