Nem véletlen, hogy a diákok nem lelkesednek a továbbtanulásért, hiszen sokan nyolcadik osztályra sem tanulnak meg olvasni, ami össztársadalmi probléma – fejtette ki a Heteknek Tóth Istvánné adjunktus, a Kaposvári Egyetem kutatásának vezetője. Az évente megismételt vizsgálat során csaknem félezer 13–14 éves somogyi diákot kérdeztek meg.
„Tavaly Somogyban az elsősök 14 százalékát meg kellett volna buktatni. Ehhez képest csupán 3 százalékuk ismételt osztályt. Ráadásul még osztályozni sem lehet őket, a szöveges értékelésnek pedig semmilyen hatása nincs, hidegen hagyja a nebulókat. Bevezetése óta – immár öt éve – tiltakoznak a szülők, pedagógusok az osztályzás visszaállítását kérve, mindmáig eredménytelenül.”
Persze az érdemjegyeknek sincs abszolút ösztönző hatása: a 8–12 évesek még nagyobb jelentőséget tulajdonítanak nekik, ám a 7–8. osztályosokat már nem izgatja. Persze iskolák és tanulócsoportok között jelentős eltérések lehetnek. Sajnos egyre több helyen nem sikk a tanulás: aki házi feladatot ír, tanul, gyűjtőmunkát végez, azt strébernek tartják, kinevetik, gúnyolják, nem egy esetben bántják, nemcsak verbálisan, hanem tettleg is. Tehát nem a véletlen műve, hogy ezeket a tanulókat a többre törekvő szülők elviszik jobb iskolákba.