„Ma sokkal világosabban látjuk, hogy gondolataink hogyan hatnak érzelmeinkre és testünkre. Egyértelmű, hogy az agykutatás kezd felzárkózni a Bibliához: elménk megújítható, a toxikus gondolatokat és érzelmeket ki lehet söpörni, és agyunkat »be tudjuk kapcsolni«” – írja dr. Leaf a Ki kapcsolta ki az agyamat? című könyvében. A dél-afrikai kutatónő évtizedek óta foglalkozik fejsérültekkel és tanulási nehézségekkel küzdő gyermekekkel. Módszereinek alkalmazása során jelentős eredményeket ért el mindkét területen, így Dél-Afrika után mára már az Egyesült Államokban is keresett szakember lett.
Intelligencia: látni az összefüggéseket
Dr. Leaf szerint eredetileg mély intellektuális tevékenységre, gondolkodásra lettünk teremtve, ezért az itt-ott felvillanó, felszínes információktól agyunk automatikusan passzív „üzemmódra” vált. A média és a hagyományos oktatási rendszer sokszor szabályosan „kikapcsolja” a fejünket. Az iskolák legtöbbjében a tanár egyszerűen „leadja” az anyagot, a diákok pedig passzívan végighallgatják. A vizsgákra, dolgozatokra azután viszonylag rövid idő alatt nagy mennyiségű információból kell felkészülniük anélkül, hogy igazából megértenék az összefüggéseket.
Miközben napjainkban szinte másodpercenként nő az elérhető információk mennyisége, többségünk nem képes kezelni a hatalmas ismeretanyagot. Pedig már többen kongatják a vészharangot: ha ez így folytatódik, 2020-ra egy intellektuálisan igen sötét korszak köszönthet a világra. Attól ugyanis, hogy agyunkat teletömjük összefüggéstelen információkkal, még nem leszünk intelligensek. Az intelligencia akkor fejlődik, ha valaki képes meglátni és megérteni az adott információk közötti összefüggéseket, mi több, az ismereteket képes a gyakorlatban is alkalmazni.