hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Informálódás QR módra
Hogyan lesz az érthetetlen érthetővé?

2011. 08. 12.
A QR (Quick Response, azaz „gyors válasz”)-kód egy kétdimenziós vonal- vagy mobilkód, amelyet 1994-ben Japánban fejlesztettek ki a Denso Corporation autóalkatrész-gyártó vállalat számára termékei automatikus azonosí­tá­sá­nak érdekében. Elnevezéséhez hŐen az intelligens kód titka a sebességében rejlik, lévén, hogy egy okostelefon segítségével azonnal megfejthet az átalakított információ. Elször csak Japánban, Koreában és persze Amerikában örvendett igen nagy népszerŐségnek, ám az elmúlt idszakban már egyre több hazai terméken, illetve annak csomagolásán találhattunk QR-kódot. Mégis, a magyar emberek többsége nem tudja, hogy mire valók, és hogyan használhatók ezek a különleges ábrák.

A mobilkód felhasználása széles körben elterjedt: elsősorban reklámok népszerűsítésére, promóciós célokra, informálódásra alkalmazzák. Többek között a BKV-bérleteken, plakátokon, újsághirdetések alján, különböző elektronikai berendezéseken található meg. Felismerték ugyanis az érintett cégek, hogy a kódok segítségével közvetlen kapcsolatot tudnak teremteni a vásárlókkal, így pedig olyan információkkal képesek ellátni a célközönséget, amelyek a termékek közötti választást segítik elő.
Ahhoz, hogy egy QR-kódot azonosítani tudjunk, egy kamerával ellátott mobiltelefonra van szükségünk, amelyre telepíteni kell – típustól függően – egy kódleolvasó programot (például a qr-kod.hu weboldalról). Ezt követően a készülék kijelzőjén a kamera képe látható, majd a kamerát a QR-kód felé kell irányítani. A telefonon lévő program felismeri a kódot, majd pár pillanat múlva értelmezi és megjeleníti a rejtett információkat. Sok esetben egy weboldalra irányít, illetve telefonszámot vagy más adatot tartalmaz. Ha a telefonkészülékhez internet-előfizetés is tartozik, az automatikusan megnyitja a hivatkozást, így akár már a boltban, vásárlás közben is részletesebb információt tudhatunk meg egy-egy termékről a rajta levő kód és az interneten található információk segítségével.
Számos országban rendkívül találékonyan hasznosítják a kódban rejlő lehetőségeket. Így van ez Koreában is, ahol a Tesco plakátokat helyezett ki több forgalmas területre, például metrómegállókhoz, ahol az emberek a várakozással töltött időt hasznosan tudják eltölteni. Ezekre a helyekre élelmiszerképeket – virtuális kirakatokat – helyeztek el, QR-kóddal ellátva. A kódot leolvasva várakozás közben bevásárlólistát készíthetnek a siető utasok, majd megjelölhetik, hogy mikorra kérik a termékek házhoz szállítását. A vásárlás végén pedig bankkártyával, interneten keresztül, a mobiletelefon segítségével kiegyenlíthetik a számlát. A fejlesztéseknek köszönhetően a koreaiak igen sok időt és energiát megspórolhatnak, hiszen könnyen megeshet, hogy mire a metrónál várakozó vásárló hazaérkezik, a rendelt élelmiszereket is kiszállítják.
A McDonald’s a hamburgerek csomagolására helyezett QR-kódot, amely a cég honlapjára kalauzolja a szendvicsfogyasztókat, ahol evés közben további ajánlatokat, információkat olvashatnak az érdeklődők.
Németországban a postán alkalmazzák ezt a technológiát. Ha valaki levelet szeretne feladni, egy internetes alkalmazás segítségével meg tudja jelölni, hogy pontosan hova, kinek szeretné postázni a küldeményét. A program automatikusan generál egy QR-kódot, amelyet a borítékra rányomtathat a feladó. Így ezeket a leveleket nem kézírás alapján, hanem a kódok segítségével azonosítják.
A Lufthansa is csatlakozott a QR-kódot használók klubjához. Így az utasok nem nyomtatott beszállókártyát kapnak, hanem a telefonjukra egy ellenőrző kódot, amelyet a beszállás előtt leolvasnak a készülék kijelzőjéről.
Eddigi népszerűségének köszönhetően várhatóan hazánkban is egyre több helyen láthatunk majd kódolt információkat, ám egyelőre a jövő zenéje, hogy a postán vagy a metrómegállókban fogjuk-e alkalmazni. Mindenesetre érdemes megbarátkozni a gondolattal, hogy a kód egyre aktívabb része lesz hétköznapjainknak.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!