Az Őszi Tárlatok különlegessége abban rejlik, hogy a kezdetek, azaz 1954 óta meg tudta őrizni hangsúlyos, realizmusra épülő és építő arculatát, és a mai napig az „alapító atyák” (Galyasi Miklós múzeumigazgató, Kurucz D. István és Almási Gyula Béla festő- és Szabó Iván szobrászművész) szellemiségében, a figurális törekvések befogadó otthonaként tevékenykedik. Az Őszi Tárlat az évtizedek viszontagságai, hullámvölgyei és hullámhegyei között talpon maradt, mert a legfontosabb értékmérőre, a látogatókra támaszkodott.
A tárlat művészi népszerűségét jelzi a beérkező pályamunkák nagy száma, aminek köszönhetően évről évre komoly feladat hárul a zsűrire, hogy kiválassza azt a kétszáz alkotást, amelyet a közönség a vasárnap nyíló kiállításon megtekinthet. Az idei évben rekordszámú, 812 alkotás érkezett a 61. Vásárhelyi Őszi Tárlatra. Az augusztus elején zajló zsűrizésen a tizenkét tagú szakmai testület 155 művész 213 műalkotását találta alkalmasnak, hogy reprezentálja a jelen képzőművészetét az idei Őszi Tárlaton. Nagy Imre művészettörténész, a tárlat rendezője elmondta, hogy a kiállítás meghatározó műfaja továbbra is a festészet. A tárlaton 122 festményt, 31 grafikát, 56 plasztikát és 4 egyéb művet láthat a közönség. A szakember kifejtette, hogy a nagy méretű alkotások miatt komoly feladatot jelentett a rendezés. A különböző termekben úgy helyezte el a műveket, hogy a hangulati feszültségek és kontrasztok felszínre kerüljenek.
Az Őszi Tárlat kiemelt szerepet tölt be Hódmezővásárhely kulturális életében, hiszen október folyamán számos kísérő kiállítás is várja az érdeklődőket: a Tornyai János Múzeumban Németh József (1928–1994) festőművész, az alföldi iskola egyik legmarkánsabb képviselőjének életművét, illetve a 60. Vásárhelyi Őszi Tárlat fődíjas alkotójának, Czene Márta festőművésznek az alkotásait mutatják be.