Sir Ken Robinson, oktatási szakértő 2006-ban tartotta azt a nagy sikerű előadását az amerikai TED konferencián, amely azóta világszerte ismert és sokat idézett alapgondolatává vált a közoktatást megreformálni kívánók számára. A nem túl biztató című („Az iskolák megölik a kreativitást”) előadást már 31 millióan tekintették meg az interneten. A professzor szerint a kreativitás egyik kulcskérdése, hogy a személy mekkora mértékben képes az úgynevezett divergens gondolkodásra, ami azt teszi lehetővé, hogy egy problémát több szemszögből közelítsen meg, és gyors megoldást találjon. Egy felmérés szerint az óvodás gyerekek valóságos géniuszok divergens gondolkozás terén, ám ahogy iskolába kerülnek, ez a képességük látványosan leépül. Ennek fő oka, hogy az iskolákban megtanulják, hogy csak egy jó válasz van, ehhez a típusú kihíváshoz pedig a konvergens gondolkozás szükséges, ami arra irányul, hogy a már ismert információk segítségével egy darab megoldást találjon a problémára.
A professzor szerint a mai oktatási intézményekben standardizált oktatás folyik, melynek filozófiája még az ipari forradalom idején alakult ki, s célja csupán annyi volt, hogy az iskolák olyan képzett munkaerőt bocsássanak ki magukból tömeges méretekben, amely a fellendülő iparágakat tudja kiszolgálni. Robinson szerint ez a nézet máig megmaradt, az iskolák csupán arra koncentrálnak, hogy a jelen gazdasági berendezkedések számára biztosítsák az utánpótlást. Azokat az embereket, akik nem képesek beilleszkedni ebbe a rendszerbe, a gépezet „kiköpi” magából. Robinson azonban azon az állásponton van, hogy ezek az emberek nem szükségképpen buták és tehetségtelenek, csupán ez a fajta oktatási berendezkedés nem enged utat a bennük rejlő képességek kibontakozásának.
Vekerdy Tamás pszichológus határozott véleménye, hogy az iskolák ma túlterhelik a gyerekeket, nagy nyomást helyeznek rájuk jó eredmények reményében, ám ez többnyire felesleges, ugyanis a tananyag terjengőssége miatt egy átlagos felnőtt ma az iskolában tanultak mindössze 9 százalékára emlékszik. Ezzel szemben egy nyolcvanéves sokkal jobban emlékszik, mit tanultak annak idején, s ennek fő oka, hogy kevesebb, de jól rendszerezett információt sajátítottak el. Vekerdy szerint a mai oktatási rendszer szorongó gyerekeket nevel, akik szorongó felnőttek lesznek, és valószínűleg sosem fognak a képességeik maximumán teljesíteni.