Az Y és Z generációk napi rutinjává váló trend 2010-ben terjedt el igazán, mikor az Apple piacra dobta az iPhone 4-et, az első kétkamerás telefont – írja az Új Nemzedék Plusz. 2013-ban az Oxford szótár az év szavának titulálta a kifejezést, és a következő meghatározással jegyezte be: a selfie egy olyan fotó, amelyet valaki önmagáról készít webkamerával/okostelefonnal, s célja, hogy valamely közösségi platformon a kép megosztható, illetve tovább osztható legyen. A többszereplős önarcképek pedig a „group selfie-k” vagy rövidebben „ussie-k”. (www.oxforddictionaries.com)
A kifejezés terjedésével egyre népszerűbbé vált az okostelefonok új funkciója, divat lett a csücsörítés, grimaszolás, tükör előtti fotózás. A gyorsan terjedő mániát többek között az Instagram is kihasználta, különböző kontraszt és szépítési funkciókkal bővítve az önmutogatás új módszerét. A frontkamerás telefonnal vagy tablettel kézből készített képek egyfajta kontroll vagy tükörfunkciót is ellátnak, a kép részletei is szerkeszthetőek, így a felhasználó a számára tökéletes eredményt oszthatja meg. Dr. Fehér Katalin médiakutató szerint „az újra és újra létrejövő öndefiníciók, önigazolások, önkifejezések, önpromóciók vagy csak az esély megadása a másokkal való kapcsolatfelvételre mind a szelfikészítés mozgatórugói lehetnek. Végül a rendszeresen megosztott szelfik és ussie-k sormintát rajzolnak az egyénről a közösségi hálózatokban”.
Miért tesszük?