Kondor Katalin rádióelnök és Medgyessy Péter miniszterelnök Fotó: MTI
A Népszava szeptember utolsó hetében címlapon közölt egy, az állampárti állambiztonsági szervezetnél használt úgynevezett 6-os kartont, mely Kondor Katalin nevére volt kiállítva. Hasonló kartont az 1998-as választás finisében, Orbán Viktorral kapcsolatban juttattak el ismeretlenek három nemzetközi hírügynökség szerkesztőségébe, nyilvánvalóan lejárató szándékkal. A Kondor Katalinnal kapcsolatos karton és az Orbán Viktor nevére kitöltött lap között az a különbség, hogy a rádióelnök esetében a – beszervezés megtörténtét egyértelműen igazoló – második oldalt is közölték.
A beszervezési akció menete ugyanis a rendszerváltás előtt az alábbi módon történt. A kiválasztott személyről megnyitottak egy úgynevezett 6-os kartont, melynek az első oldalát az általános adatokkal töltötték ki. Ezután megkezdődött az általában egy évig tartó tippkutatás, melynek során a beszervezendő személyről környezettanulmányt készítettek; elemezték a személyiségét, alkalmazhatóságát, és alaposan feltérképezték kapcsolatrendszerét. Ezt követően keresték meg a célszemélyt – például egy "hangulatos" presszóbeli beszélgetés során – konkrét ajánlattal, amely nemegyszer fenyegetést is jelentett egyben. (Munkahely elvesztése, kompromittáló adatok nyilvánosságra kerülése stb.). Ennek a "megkeresésnek" az eredményét vezették rá a 6-os karton második oldalára. Orbán Viktor kapcsán nyilvánvalóan az történhetett – ha egyáltalán maga a karton hiteles volt –, hogy az egykori miniszterelnök nemet mondott a beszervezési kísérletre, ezért 1998-ban a
6-os kartonja második oldalát értelmetlen lett volna nyilvánosságra hozni. Kondor Katalin esetében viszont a második oldalon található három kódszám jelzi, hogy mi történhetett.
A B–130526 szám az úgynevezett B-dosszié nyilvántartási számát takarja. (B-dosszié: beszervezési dosszié, amely a hálózati személyre vonatkozó anyagok – fényképes kérdőív, adatlap, önéletrajz, környezettanulmány, beszervezési nyilatkozat, jelentés a beszervezés lefolyásáról, kiképzési terv, jelentés a kapcsolattartási módszerekről stb. – összegyűjtésére szolgál.) A H–59742-es szám pedig a H-dosszié nyilvántartási kódját takarja: ezt az aktát
– amely a hálózati személyek nyilvántartására szolgált – kizárólag olyan személyek esetében állították ki, akik igent mondtak a beszervezésre, és ezt aláírásukkal megerősítették. Emellett szerepel a kartonon a naplószám is, valamint a nyilvántartó tiszt aláírása. Ezek alapján szakértők néhány perc alatt képesek megállapítani a dokumentum hitelességét. Ráadásul a jelenlegi nyilvántartásokban pontosan visszakereshetőek ezek a dokumentumok. Egy, a Heteknek nyilatkozó szakértő szerint Kondor Katalin tanácsadói – ha nem lenne hiteles a Népszava által közölt dokumentum – a fenti adatok alapján már a megjelenés pillanatában hitelt érdemlően cáfolhatták volna az ügynökvádakat. Beszédes, hogy ezt nem tették.
Az ügy egyik legvitathatóbb vetülete a dokumentumokat nyilvánosságra hozó Népszava morális álláspontja. A baloldali lap azt hangsúlyozta, hogy nem Kondor múltjával van bajuk, hanem a jelenével. Nevezetesen, hogy ilyen háttérrel, politikai múlttal miként válhatott jobboldali kötődésű, "ügynököző", "kommunistázó" rádióvezetővé Kondor Katalin.
Morális undokság