A repülőgépeket szervizelő mérnököket tömörítő Aircraft Engineers
International (AEI) szerint az európai légitársaságok pilótái késve jelentik a
repülőgépek meghibásodásait. A szervezet jelentése szerint az európai
légitársaságok olyan gépekkel repülnek, amelyeknél sok esetben a pilóta
elmulasztott jelenteni olyan jelentős meghibásodásokat, mint a
fékfolyadék-szivárgás vagy a kabinnyomás-csökkenés, és erre csak azt követően
került sor, hogy a gépet hazavitte a bázisreptérre. Ez az eljárás természetesen
a repülőgép-társaságok kiadásait csökkenti, mivel ilyen módon elmaradnak az
azonnali beavatkozások költségei, és extra kiadások nélkül kedvező idő-pontban
lehet a gépeket szervizelni. Érdekes módon a jelenség nemcsak a
költségoptimalizálásra szakosodott fapados, hanem a „rendes” légitársaságokra is
jellemző. A szervizmérnökök szerint minden huszadik járat esetében történik
említésre méltó hiba, az esetek több mint nyolcvan százalékában azonban a hibát
csak késve jelentik be, ez pedig akár tragédiához is vezethet. A negyvenötezer
szervizmérnököt tömörítő szervezet szerint a Helios légitársaság 2005-ben
szerencsétlenül járt Boeing–737-esének balesete is a hanyag szervizelési eljárás
miatt következhetett be. A Helios gépe röviddel a Ciprusból való felszállás után
Görögország területén egy hegyoldalnak ütközött, valószínűleg azért, mert a
gépből elszökött az oxigén. (Kísértetjárat Ciprusról. Hetek, 2005. augusztus
19.) Az AEI szerint a legénység elmulasztotta bejegyezni a légkondicionáló
berendezés egyik kapcsolójának a meghibásodását, ez vezetett az oxigén
elszökéséhez.
Az angol Polgári Légiközlekedési Felügyelet (CAA) szerint az AEI feleslegesen
kongatja a vészharangot. „Az AEI hosszú ideje hangoztatja ezeket a
megállapításokat, de adós maradt a bizonyítékokkal” – nyilatkozta az Independent
című angol lapnak a felügyelet szóvivője, Richard Taylor. A szóvivő szerint a
CAA saját hatáskörben elvégzett vizsgálata nem támasztja alá az AEI állításait,
a légiforgalmat felügyelő szervezet nem talált ellentmondást a hibanaplókban. A
közel kétezer angliai szervizmérnököt tömörítő Alea nevű szervezet elnöke
viszont azt állítja: mérnökeik arról számoltak be, hogy sokszor nagy a nyomás a
munkáltatók részéről, hogy hamis adatokat rögzítsenek a naplókban. Robert Alway
szerint ha a CAA és az európai felügyeletek alaposan átnézik a naplókat, rá
fognak találni a gyanús bejegyzésekre.
Mindeközben az Independent által megkérdezett légitársaságok kivétel nélkül
elutasították az AEI megállapításait: a fapados járatokat üzemeltető Ryanair
például biztos abban, hogy ez csak más társaságokra igaz, a British Airways
szerint pedig a hibabejelentések során az EU-s szabályok szerint jártak el.