Egyhetes sikerek. Tanulság helyett üres technika Fotó: Reuters
Soha ennyi néző egyetlen hétvégén, ráadásul még csak nem is szünidőben, ami egyébként hagyományosan kedvez a mozinak, hiszen az unatkozó diákok Amerikában sem mások: ha nincs jobb szórakozás, akár többször is kifizetik a borsos helyárakat ugyanazért a filmért. Ezen a nyáron azonban nem lesznek szűkében a választéknak, hiszen számos kaszszasikert tervez a filmipar.
A Spiderman (Pókember) átszabni látszik a filmgyártás szabályait, és ráadásul a filmtörténet legnagyobb mozi-
nyarának nyitányát is jelenti.
A filmgyártás ma már leginkább kasszasikergyártás, vélik újabban az amerikai kritikusok, az egy hétvégés filmeket és a hozzájuk tartozó szuvenírüzletet mérlegelve. A nagy pénz ugyanis legújabban abban van, ha mindenkit ráveszünk, hogy már a bemutató hétvégéjén megnézze a filmet, aztán már csak a folytatásokkal kell törődni, és azzal, hogy elegendő póló és ajándéktárgy legyen kapható az éppen aktuális sztárfigura képével, és a vásárlók megfelelően motiváltak legyenek az ajándékot is tartalmazó DVD-változat megvételére, mert emléktárgyakra természetesen szükség van. Mindez új kultúrához vezet: míg régebben a zene és a filmek lassan építették ki közönségüket, fokozatosan, hetek, hónapok alatt jött össze a magas nézettség, ma már – mint anynyi minden más – a szórakoztatás is "egyszer használatos" lett: egy-egy film egy hétvégére a legkülönbözőbb társadalmi rétegeket hozza össze, majd a siker szépen lassan elenyészik, átadva a helyet a következő, még magasabb csúcsokat ostromló kasszasikernek.
A Spidermant gyártó Sony egyszerű, de annál hatásosabb marketingkampánynyal rukkolt elő: plakátjain mindössze a piros-kékben megjelenő, maszkírozott főszereplő és a bemutató időpontja állt. Ez persze elég is volt az amerikai közönségnek, amely Spidermant már rajzfilmfigura korából jól ismeri. A siker legfőbb titka azonban mégiscsak az, vélik a készítők, hogy az emberek az első perctől szerették a filmet, és ajánlották barátaiknak. Az ismerősök ajánlása pedig mindig a legjobb reklám, beválik. A péntek esti bemutató után megkérdezettek kilencvenöt százaléka nyilatkozott úgy, hogy tetszett a film, és ajánlaná barátainak is; hetven százalékuk pedig kijelentette, szívesen fizetne újra, hogy megnézhesse. Amerika mindig is szerette Spidermant: a magában kételkedő, tizenéves, véletlenül lett szuperhős képregényfigura maga is olyan, mint a képregényeket olvasó tizenévesek, így aztán nem is csoda, hogy mindenki könnyen azonosul vele.
A tinifigura különben nem is olyan tini már, hiszen idestova negyvenedik évét tapossa, ám népszerűségét fényesen bizonyítja, hogy a Marvel Studios még mindig havonta félmillió példányban adja el négy különböző Spiderman-kiadványát.
A Spiderman példátlan sikere több tanulsággal is szolgál Hollywood számára. Először is bizonyítja annak fontosságát, hogy egy film sikerének megtervezésekor négy népességcsoportot egyenként figyelembe kell venni: a férfiakat, a nőket, a huszonöt év alattiakat és a huszonöt év felettieket – vagyis gyakorlatilag mindenkit. A szombat esti felmérések szerint a Spiderman nézőinek körülbelül fele-fele tartozott a két nemhez, és a korosztályok is hasonló módon oszlottak meg. A Star Wars – lapzártánk után bemutatásra kerülő – második része, A klónok támadása szintén igyekszik hasonló módon hatni, ám a sorozat soha nem érdekelte igazán a nőket, ez már korábban is nyilvánvaló volt.
A Twister 1996. májusi bemutatója óta megfigyelhető, hogy a nyári szezon már egyre korábban elkezdődik, ezért érdemes idejében benevezni a versenybe, ami szintén jelentősen növelheti a nézettséget. A Spiderman tanulsága az is, hogy ha van egy olyan eladható figura, amellyel önmagában is meg lehet nyerni a közönséget, nem érdemes húszmillió vagy még több dollárt kifizetni a sztároknak. Spiderman alakítója négymillióval is beérte, a film mégis kaszszasiker lett. A stúdiók egyre inkább azon igyekeznek, hogy olyan forgatókönyveket találjanak, mint a Gyűrűk ura vagy a Harry Potter, amelyekben már maga az ötlet védjegyértékű.
Az idei évben – véli Tom Borys, az AC Nielsen EDI elnöke – nagyjából kilencmilliárd dolláros forgalomra lehet számítani a filmiparban, ami több mint tízszázalékos növekedésnek felel meg a tavalyi évhez képest. Mint mindig, most is a nyár fogja meghozni a legnagyobb hasznot, sőt ez a nyár minden eddiginél nagyobb bevétellel kecsegtet, nem utolsó sorban a Spidermannek és a hétvégén bemutatásra kerülő Star Warsnak köszönhetően.
Bármilyen csúcsokat közelített is meg a Spiderman, azért ne feledjük: a Star Wars minden eddigi epizódja az év legnagyobb kasszasikere lett, úgyhogy a verseny még csak most kezdődik. George Lucas, a sorozat producere a Time-nak adott interjúban elmondta, hogy olyan hoszszú forgatókönyvet sikerült 1977-ben írnia, ami a mai napig kitart. A Star Wars legújabb része a hírek szerint az eddigieknél határozottabb világnézeti utalásokat tartalmaz az Erőről és működéséről. A Time magazinnak a vallását firtató kérdésére Lucas azt válaszolta, hogy metodistaként nőtt fel, de ma "mondjuk inkább spiritualista vagyok. Itt a (kaliforniai) Marin megyében mindenki buddhista".