Képünk illusztráció
Fotó: Somorjai László
„Tudni kell azt, hogyha két fiatal lány a Váci utcán kedvesen belénk karol,
azt nem biztos, hogy a magyarok híres – a külföldieknek szóló prospektusokban is
szereplő – vendégszeretete miatt teszi”– mesélte lapunknak Kathi Attila, a
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főosztályvezetője. De úgy látszik, a turisták
egy része nem tud eleget. Többek között a német nagykövetség is rendszeresen kap
beszámolókat a hozzánk érkezők átveréséről. „A külföldi, legtöbbször egyedülálló
férfiakat fiatal hölgyek szólítják meg az utcán, majd becsalják őket az
étterembe vagy éjszakai klubba, ahol aztán a fogyasztás után sokszorosan
túlszámlázott árat kell fizetniük az ételért és italért. Ha megtagadják a
fizetést, akkor erőszakkal való fenyegetéssel követelik tőlük a pénzt. Ha
esetleg nincs a turistánál elég pénz, akkor elkísérik a legközelebbi
bankautomatához, ahol felügyelet alatt kell pénzt levennie” – mesélte lapunknak
a követség munkatársa.
Egyre többen tartják kötelességüknek, hogy felvilágosítsák a hazánkba érkezőket.
Például idén a Sziget Fesztiválra jött britek prospektust kapnak, amelyben
többek között arról tájékoztatják őket, hogy mit kell tenniük, ha ellopják az
útlevelüket (hová kell menniük, milyen fényképre és mennyi pénzre van szükségük
az új útlevél kiállításához). Azt is kedvesen tanácsolják nekik, hogy ha
ellopják a pénzüket, akkor az otthoniakat is megkérhetik arra, hogy küldjenek
utánpótlást a Western Unionon keresztül.
A német nagykövetség által kiadott tájékoztató szerint „a legtöbb veszélyt,
amelynek egy turista Magyarországon ki van téve, jó adag óvatossággal és józan
ésszel sikeresen el lehet kerülni”. Figyelemre méltó, hogy az Amerikából
érkezőket is arra kéri a követség, hogy használják a józan eszüket. Legyenek
például óvatosak a látszatra segítőkész taxisofőrökkel és a barátkozási
szándékkal közelítő hölgyekkel, mert ők díjazásban részesülnek azért, ha
elviszik a turistákat bizonyos helyekre. Az amerikai nagykövetség azon –
többnyire éjszakai – vendéglátóhelyek listáját is közli a hozzánk érkezőkkel,
ahol már átvertek amerikai állampolgárokat. Emellett felsorolják a csalók
tipikus módszereit is (természetesen hangsúlyozva azt, hogy a legtöbb helyen
tisztességesek a vendéglátók, és a turisták elégedetten távoznak). Megemlítik,
hogy az amerikai állampolgárok beszámolója szerint előfordulhat túlszámlázás, és
az, hogy erőszakot alkalmaznak a számla kiegyenlítésének az érdekében.
A már említett svéd férfiak átverése is mintha az amerikai nagykövetség által
leírt forgatókönyv szerint történt volna. Tafferner Éva, a BRFK szóvivője
lapunknak elmondta, hogy augusztus 2-án fél 11 körül egy Dohány utcai
szórakozóhelyen a három külföldi férfitól 445 ezer forintot követeltek a
fogyasztott italokért. Míg egyikük készpénzt vett fel egy közeli bank
automatából, a többieket tulajdonképpen túszul ejtették. Jelenleg az ügyben
emberrablás megalapozott gyanúja miatt – a gyanúsítottak előzetes letartóztatása
mellett – nyomoz a BRFK.
Tudni lehet azt is, hogy a svéd férfiak egy taxis aktív közreműködésével
kerültek az adott helyre. A feljelentésükben azt állították, hogy csupán négy
sört és egy kis bort fogyasztottak. Az éjszakai klub tulajdonosai több médiumban
azzal védekeztek, hogy tulajdonukban vannak olyan felvételek, melyek azt
bizonyítják, hogy ennél jóval több italt ittak meg, és nemcsak ők, hanem a
közelükben lévő hölgyek is fogyasztottak. A legtöbb ilyen helyre betévedő
vendéggel elfelejtik ugyanis közölni, hogy a konzumhölgyek fogyasztása is az ő
számlájukat terheli, valamint fizetni kell az olyan privát szolgáltatásokért is,
melyeket az illető nem is rendelt meg.
A belvárosi éjszakai szórakozóhelyeket is rendszeresen ellenőrzi a
fogyasztóvédelem – mondja Kathi Attila. Mivel az alkalmazottak rendszerint jól
ismerik a vendégkört, ezért az ellenőrök többnyire külföldi turistának adják ki
magukat, és a rendelés leadása után még hosszabb ideig tartózkodnak az adott
helyen. Ilyenkor rendszerint rendőrhatósági védelemről is gondoskodnak elérhető
közelségben. A közelmúltban egy belvárosi szórakozóhelyen 45 ezer forintot
számláztak a fogyasztóvédőknek olyan tételért, amit meg sem rendeltek, így 2,5
millió forint bírságot szabtak ki.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz idén még csak 4-5 ehhez az ügyhöz hasonló
bejelentés érkezett. Mindenki egyetért azonban abban, hogy a be nem jelentett
esetek száma nagyon magas, főleg amiatt, hogy az áldozatok nagy része szégyenli,
ami történt. Legtöbben nem szeretik nagydobra verni, hogy átverték őket és azt
pedig különösen nem, hogy ez egy night klubban történt.
A külföldiek védelmét szolgálja az is, hogy a Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.)
működtet egy 24 órás bejelentő rendszert. Róna Iván, a hivatal vezérigazgatója
lapunknak elmondta, hogy úgynevezett Contact Center számát minden Magyarországra
beérkező turista szöveges üzenetben megkapja. Segítségével van lehetőség üzenet
küldésére, de konferenciabeszélgetésre is, és fel lehet venni a kapcsolatot
például a rendőrséggel is. „Az ilyen visszaélések természetesen ártanak
Magyarország turisztikai országképének, de hangsúlyozni szükséges, hogy az MT
Zrt. Contact Centeréhez beérkező évi több mint 35 ezer hívásnak csupán 3-4
százaléka a segélyhívás” – állítja Róna Iván. A panaszok legtöbbje autólopás,
autófeltörés, BKV-ellenőrök büntetése és éttermi túlszámlázások kapcsán
történik.
Ahogyan a német nagykövetségen az országképpel kapcsolatban megfogalmazták:
„néhány kivételtől eltekintve a magyarországi vendéglátó- és szórakozóhelyek
megbízhatóan dolgoznak és hozzájárulnak országuk pozitív turisztikai imázsához,
ugyanakkor néhány eset is elegendő ahhoz, hogy csorbát szenvedjen Magyarország
jó híre, mint turistacélpont”.