Mayer Mihály megyés püspök megáldja az alagutat a bányászok védőszentjét
ábrázoló Szent Borbála-szobrot és a munkásokat
Fotó: MTI
Legutóbb az elmúlt héten csütörtökön hajnalban történt halálos tragédia. Egy
földszállító teherautó emelőszerkezete hirtelen megroppant, és a közel harminc
tonna rakományt nem hátrafelé, hanem oldalra billentette, ahol egy másik
teherautót irányító, hatvanéves művezetőt temetett maga alá. Az ott tartózkodó
munkások azonnal megkezdték a kimentését, de mire ez sikerült, a szentesi férfi
már megfulladt.
Ezt megelőzően még júniusban egy férfit áramütés ért, amikor egy kompresszort
emelő szerkezet hozzáért a magasfeszültséghez, néhány héttel később egy másik
embert pedig a tolató munkagép gázolt halálra. Ez utóbbi ügy vizsgálatát a
rendőrség lezárta, nem indított büntetőeljárást senki ellen, a másik két esetben
pedig a szakértői vélemények beérkezését várják.
„Utoljára 2003-ban, a Miskolchoz közeli M30-as autópálya építésekor történt
ennyi halálos baleset. Az M0-ás most átadott, az M6-os Pest megyei, valamint az
M7-es legutóbb átadott szakaszain nem történtek ilyen szerencsétlenségek.
Tapasztalatuk szerint a kivitelező cég nem követ el több munkavédelmi
szabálytalanságot itt, mint máshol” – fejtette ki lapunknak Gedeon András, az
Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség sajtószóvivője.
Rakita András, a kivitelezést végző Mecsek Construction Group főmérnöke
értetlenül áll az események előtt, hiszen – mint mondja – mindent megtesznek a
balesetek elkerülése végett. A Hetek megkeresésére kifejtette, hogy jóval a
balesetek előtt indították be saját biztonsági szakembereik bevonásával azt a
rendszert, amely szerint munkavédelmi szempontból mindennap minden munkahelyet
szigorúan ellenőriznek, és ezt rendszeresen dokumentálják is. Véleménye szerint
az első két baleset a dolgozók fegyelmezetlenségén, illetve érthetetlen
viselkedésén múlt, a legutóbbi eset pedig tragikus véletlen. Tovább növeli
gondjaikat, hogy az egyik alagút kétszer is beomlott, a munkálatok folytatását a
Nemzeti Közlekedési Hatóság a szakértői vélemények beérkezéséig nem engedélyezi.
A nagy múltú, nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező kivitelező cégcsoport nem
talál magyarázatot a nehézségekre.
Gedeon András szerint a munkabalesetek bekövetkezését általában több közvetlen
okból álló szabálytalansági láncolat előzi meg. Ezek közül, ha egy is elmaradna,
a baleset nem következne be. Az, hogy egy munkabaleset végül is halálos
kimenetelű lesz, még további környezeti tényezők függvénye. Időnként szinte csak
a véletlenen múlik, hogy súlyos munkavédelmi szabálytalanságok halálos
munkabalesethez vezetnek-e, vagy akár maga a baleset is elmaradhat a körülmények
szerencsés alakulása miatt.
Elmondása szerint az építőiparban évről évre növekszik a halálos munkabalesetek
száma. Tavaly 118 halálos munkabalesetből 45 az építőiparban történt. Az OMMF
kiemelt ellenőrzési témaként kezeli az építőipari ágazatot, ezen belül is a
nagyberuházásokat. A felügyelők rendszeres ellenőrzéseket végeznek. A
szabálytalan munkáltatókkal szemben intézkednek, és szigorú szankciókat
alkalmaznak. A 2007-ben kiszabott 1 milliárd 735 ezer forint értékű munkavédelmi
bírság 70,6 százaléka az építőipari ágazatot sújtotta.
Az M6-os autópálya megépítése kulcsfontosságú kérdés a régió felemelkedésének
tekintetében. Ezt még dr. Szili Katalin, az országgyűlés elnöke hangsúlyozta
ünnepi beszédében április elején, amikor sor került a Szekszárd és Bóly közötti
szakasz alapkőletételére. A politikus reményét fejezte ki a pécsi EKF-projekt
sikeres megvalósulásának tekintetben is. Az ünnepi eseményen Mayer Mihálynak, a
pécsi egyházmegye püspökének jelenlétében leplezték le Szent Borbála szobrát,
aki a bányászok és alagútfúrók védőszentje, majd a püspök megáldotta az
építkezést.