A Balog Zoltán elnök nevéhez kötődő kezdeményezés arra hivatkozik, hogy a volt szocialista országok közül Magyarország az egyetlen, ahol az iskolákban nincs kötelező erkölcstanoktatás. Elképzelésük szerint az állami iskolákban is kötelezővé kellene tenni, hogy a diákok hittanra vagy pedig etikaórára járjanak, mert ez most a legtöbb helyen hiányzik. Balogék az etikát mint tantárgyat leginkább a katekézis – hittanoktatás – világához kötik, ezért elsősorban valláspedagógusok szakmai véleményére alapoznák a téma tanítását. Az oktatási tárca közzétett álláspontja szerint viszont meg kell őrizni az állami iskolák ideológiai semlegességét, de biztosítani kell a jogot a vallásos elkötelezettségű iskolák létrehozásához. A szaktárca másik ellenérve, hogy a hittan- és az erkölcstanóra közötti választás kényszere sértené a szülő és a tanuló jogait, mivel arra kényszeríti, hogy megvallja vallási, világnézeti meggyőződését.
Mint emlékezetes, az Orbán-ciklus színtiszta katolikus erkölcstanra épülő, kötelező etika tantárgyát váltotta fel a mostani, liberálisabb gyakorlat. „A NAT műveltségi területenként (nem tantárgyanként) határozza meg az elsajátítandó ismereteket. Az etika témaköre ma megtalálható az általános iskolai és a középiskolai tanítási gyakorlatban. De arról az intézmények önállóan döntenek, hogy helyi tanterveikben önálló tantárgyként vagy valamely tantárgyakba integráltan tanítják ezeket a témaköröket. A tapasztalataink szerint önálló etikaórák vannak az általános iskola 7., illetve a középiskola 11. évfolyamán. A gyakorlati munka kontrollját az intézmény vezetője látja el” – tájékoztatott Brassói Sándor osztályvezető-helyettes az OKM Közoktatási Főosztályáról.
A hétköznapi tapasztalatok sajnos azt mutatják, hogy az intézményi kontroll teljességgel hiányzik – mondta el érdeklődésünkre Pázsit Emese prevenciós előadó. „Sőt, sok helyütt a szabad szex propagandája zajlik óvszermarketing vagy éppen kifejezett erkölcstanoktatás keretében. Egy soproni elitgimnáziumban például az erkölcstan-tanárnő a gyerekek szüzességéről szeret faggatózni, miközben perverz históriákkal szórakoztatja növendékeit. Más helyütt a felvilágosító óra eleve azzal kezdődik, hogy az előadó fiatalember közli: neki most az önmegtartóztatásról kellene beszélnie, de nem fog, mert ő se így él. A lényeg, hogy csak védekezni kell, és máris élvezetessé válik az élet. A másik véglet az a hévízi önkormányzati iskola, ahol a fakultatív hittanórákat tanítási időben, délelőtt tartották, s az a pár gyerek, aki nem járt, óriási galibát okozott azzal, hogy számukra külön tantermet és felügyeletet kellett biztosítani” – sorolta a példákat a szakember.