Ráadásul nem szennyezik a levegőt, zajtalanok, s városi közlekedésre teljesen alkalmasak. A rendezvény szervezését az Alternatív Hajtású Járműsport Szövetség és az INNO-Mobil Sportegyesület vállalta, a házigazda (idén is) a Széchenyi István Egyetem volt.
„Arra menjenek, ott találják az egyetemisták járgányait” – igazít útba egy győri „mami” a belvárost a Nádorvárossal összekötő aluljáró felé. Hamarosan rátalálunk az éppen időfutamot mérő, alternatív hajtású járművekre, amelyek 10 kategóriában mérik össze tudásukat az immár hatodik alkalommal megrendezett Széchenyi Futamon. Az elektromos rollertől, elektromos gokartoktól a triciklin és az átalakított szériaautókon (Trabant, Citroën 2CV, Fiat 500) át a legújabb elektromos Audi mintapéldányig széles a kínálat.
Energiaforrás alapján elektromos, hidrogénhajtású, napenergiával közlekedő és sűrített gázzal hajtott járművek mérték össze tudásukat a demonstráción, amelynek célja a figyelemfelkeltés, illetve a fejlődésre való ösztönzés volt. „Aki egyszer benevez a versenyre, az az itt nyert inspiráció, tapasztalatok és kialakult kapcsolatok következményeként ötletesebb, használhatóbb, továbbfejlesztett járművel rukkol elő a következő évben” – mondta lapunknak Petis László, a rendezvény főszervezője. Nagy Anna kormányszóvivő maga is kipróbálta, mit tud egy „electric drive”, Simon Róbert alpolgármester megnyitóbeszédében pedig kiemelte, hogy a rendezvény, amelyre idén már három külföldi országból is beneveztek, nemcsak gazdasági, hanem környezetvédelmi szempontból is jelentős.
A nagy európai cégek ma már gőz-erővel dolgoznak azon, hogy az elkövetkezendő években minél több elektromos hajtású jármű jelenjen meg a kontinensen. A Daimler és a Bosch, valamint a Renault és a Nissan is összefogtak egymással, és mintegy 4 milliárd eurót fektettek be összesen az elektromos autók fejlesztésébe. A többi neves autógyártó cég is ezt az irányt követi, a Volkswagen például zöld taxihálózat létrehozásában gondolkodik. Angela Merkel kancellár 2020-ra egymillió elektromos autót szeretne látni a német utakon. Ha az említett nagy nevekkel nem is tudjuk felvenni a versenyt, egy kis kreativitással és a lehetőségek kihasználásával hazai viszonylatban is sokat profitálhatunk a változásokból.
HY-GO
A futamon részt vett a HY-GO fantázianevű kisautó, amelynek sikertörténetére érdemes odafigyelnünk. Az ELTE Kémiai Intézetének munkatársai által évekkel korábban kifejlesztett, akkor még háromkerekű jármű a tavalyi Széchenyi Futamon nemcsak első díjat kapott, hanem egy francia befektető is felfigyelt rá. Ő finanszírozta a további fejlesztéseket, s míg az ötletes dizájn a franciák keze munkáját dicséri, a működési elv a magyarok koncepciója szerint alakult. „Arra törekedtünk, hogy minden alkatrész hazai gyártmányú legyen, így a gyártás hazai munkahelyeket teremthet” – mondta lapunknak Kriston Ákos csapatkapitány. A kisautó, amelynek végsebessége 80 km/óra, városi közlekedésre teljesen megfelel, és tervek szerint néhány éven belül forgalomba kerül. Ára várhatóan 9900 euró lesz.
A HY-GO 2.0 és továbbfejlesztett változata (Micron) hidrogénhajtású, de elektromotorral működik úgy, hogy a palackozott hidrogén és a levegő oxigénje egy tüzelőanyag-cellában ég el, és elektromos áramot ad. (A víz elektrolíziséhez képest fordított folyamat megy végbe.) Ez az áram hajtja meg az elektromotort, s az akkumulátorok csak pufferszerepet töltenek be. A motor égésterméke a víz. A hidrogénhajtás sokkal fejlettebb és tartósabb a csupán akkumulátorokkal történő üzemeltetésnél.