A hagyományos, régi cirkusz követte a megszokott műsorrendet. Klasszikus műsorszámokat adtak elő egy cirkuszépületben, poronddal, zenekarral, a látványosságok képlete pedig leírható volt az artista + állatok + bohóc = cirkusz egyenlettel. Minden szereplőnek volt külön teendője: aki zsonglőr akart lenni, maradhatott zsonglőr egész pályafutása alatt. Azonban a társadalmi elvárásokra reagáló modern cirkuszban már nincsenek körülhatárolt szerepek, egy adott személynek nagyon sok mindent kell tudnia. Kevés olyan hely van ma már a világon, ahol a csak hagyományos cirkuszi műsorszámokkal tömegeket tudnak vonzani. Ennek egyszerű oka van: változik a világ, vele együtt a fiatalok, idősebbek ízlése, igénye. Azok a cirkuszok tudnak érvényesülni, és azok az igazgatók látják el jól a feladatukat, akik beengedik a külvilág, a mai kor hatását a porondra.
Nézze meg a cikkhez kapcsolódó videónkat!
„Az artisták és igazgatók egyaránt azt figyelik, hogy az emberek mire fogékonyak, mit szeretnek látni. Jól látható a mai produkciókon a trendek hatása. Például megfigyelhető, hogy a fő slágerek nagyon hamar bekerülnek az artisták aláfestő zenéi közé, így nem volt meglepő fordulat, mikor a Gangnam Style a megjelenés után rövidesen felbukkant egy bohóc előadásában. De ilyen volt a mobiltelefon elterjedése is, rögtön beépült és nyomot hagyott a műsorszámokon” – mondja Szonday Szandra cirkusztörténet kutató, miközben átvesszük a jegyeket a hamarosan kezdődő előadásra. A Fővárosi Nagycirkusz épületében Szandra nem győzte mutogatni a cirkuszvilág magyar nagyjainak fényképeit a lépcsőfordulókban, és a nézelődésünk során utunkba akadó világszinten elismert, idős cirkuszosokat, akik még mindig érdeklődéssel járnak az előadásokra, hogy felfedezhessék az új tehetségeket. E célból vett részt az előadáson több külföldi cirkuszigazgató is. A fesztivál ugyanis egy lehetőség a világ több országából ideutazó fiatalok és persze a magyar tehetségek számára is, hiszen ha produkciójuk megtetszik valamelyik zsűritagnak, szerződéseket is köthetnek velük.