A Facebook világfaluja
Az aktuálpolitikai reflexiók mellett a Facebook vezetői a jövő befolyásolásában is részt akarnak vállalni. „Most pedig végigvesszük a következő tíz évre felvázolt útitervünket” – hangzott a felütés. „A célunk, hogy összekössünk minden embert, hogy létrehozzunk egy globális közösséget. A világ összekötésének gondolata megerősödött az elmúlt évszázadban” – vázolta Zuckerberg a platform politikai-gazdaságtani céljait. Jól jelzi erőfeszítéseik hatásfokát, hogy a Facebookon csak 2015-ben több üzenetváltás történt, mint amennyi SMS-t valaha küldtek. „Mi egy globális közösség vagyunk” – folytatta az alapító, ami már csak amiatt sem túlzás, mert az oldalon regisztrált emberek körében megszűnik a korábban általánosan elfogadott „hat lépés távolság” elmélete: a közösségi oldalon már 3,57-re csökkent az a szám, ahány emberen keresztül bárkit elérhetünk.
Mark Zuckerberg elmondta, a globális közösség tagjainak lehetővé akarják tenni, hogy bármit és bárkivel megoszthassanak. Ennek a lépésnek is erősek a társadalmi és politikai vonatkozásai, hiszen az eseményekről szóló tájékoztatás ma már nem csak a hírügynökségek felségterülete. Nem véletlen, hogy diktátorok világszerte tiltják be vagy korlátozzák a közösségi média használatát, hiszen – hogy közelebbi példákat ne említsünk – az arab tavasz eseményeinek katalizátorai is jelentős részben politikailag aktív Twitter-felhasználók voltak (erről korábbi írásunk is beszámol: A Testvérek becsapták a népet, Hetek, 2012. de-cember 21.). Ezt, a nyugati világban már mindennapjaink részét képező jelenséget hivatott kiterjeszteni a világ elmaradottabb régióira az óriásvállalat Internet.org, illetve Free Basics nevű kezdeményezései. Mindkettő arra irányul, hogy az internethez még hozzá nem férő emberek a Facebookon keresztül tudjanak csatlakozni a világhálóhoz. Az első lépésben a hálózathoz közel élő embereket igyekeznek internethasználatra szoktatni a földrajzi helyhez és kulturális szokásokhoz igazodó izgalmas, ingyenesen elérhető és folyamatosan frissülő online tartalommal. Ahogy az emberek egyre többet használják a netet, egy idő után már fizetni is hajlandók érte. Ez történt Zambiában is, ahol először ingyen biztosították az internethez való hozzáférést, majd amint rendkívül gyorsan megnőtt a felhasználók száma, fizetőssé tették. Zuckerberg indiai körútja során elszigetelt falvakba is elutazott, hogy onnan népszerűsítse a hálózatra kapcsolódó egységes világ képét.