Ezekben a szoftverekben közös, hogy általában egyszerűbb parancsokat tudnak csak végrehajtani, bonyolultabb feladatok kezelésére, pláne társalgásra csak korlátozottan alkalmasak. Dag Kittlaus és Adam Cheyer vállalkozók ezen a helyzeten akartak változtatni, amikor pár évvel ezelőtt nekiláttak a Viv kifejlesztésének, amelynek alig 20 perces bemutatójára nemrég került sor a Disrupt NY 2016 nagyszabású startup rendezvényen. Dag és Adam volt egyébként a megálmodója a Sirinek is, amit az Apple 2010-ben 200 millió dollárért vásárolt meg tőlük. A Viv ezzel szemben mindössze három éve indult, csupán 30 millió dollárral – írja a The Guardian.
A szektor egyik befektetési szakértője szerint a virtuális asszisztensek ma az óriás tech cégek elsőszámú küzdőterepét jelentik. A CB Insights elemzője szerint a „gigászok ki vannak éhezve az új technológiákra”, mivel a jövő fejlődési irányát a mindennapi feladatok és folyamatok egyre szofisztikáltabb automatizálásában látják.
A most bemutatott fejlesztést sokan – többek között a tekintélyes techcrunch.com is – a virtuális asszisztensek második generációja úttörőjeként tartják számon, és nem ok nélkül. A cég egyik nagy ígérete volt, hogy olyan párbeszédet folytathatunk majd az alkalmazással, mintha egy valódi emberrel beszélgetnénk. A bemutató alapján pedig ez nem is áll annyira távol a valóságtól: „Ő Viv, aki Sirivel ellentétben nemcsak 50-60 témában tud majd megoldást adni a kérdéseinkre, hanem akár 5000 különböző területen találja meg a választ” – vezette fel a bemutatót Dag Kittlaus fejlesztő, majd bemutatta, mire is képes az új asszisztens. A Viv olyan komplex kérdésekre is szinte gondolkodás nélkül vágta rá a választ, mint: „Holnapután 17 óra után a Golden Gate közelében melegebb lesz-e az idő 21 foknál?” De a szoftver nemcsak parancsokat teljesít, kommunikálni is tud. Arra a kérésre például, hogy „Rendelj egy pizzát az irodához legközelebb lévő Pizz’a Chicago-ból!”, akadékoskodás nélkül csak annyit kérdezett vissza: „Milyen feltéttel szeretnéd?” A rendelést közben többször is variálták, a futár pedig egy kis idő elteltével meg is érkezett a megfelelő pizzával. De a személyre szabott kérdéseket is probléma nélkül kezelte. Így a „Küldj Adamnak 20 dollárt” vagy „Küldj édesanyámnak néhány szál virágot” parancsokat is készségesen teljesítette.