Vannak, akik úgy gondolják, hogy sokak részéről a keresztény hitre való áttérés csupán cinikus színjáték annak érdekében, hogy kedvezőbb elbírálásban részesüljenek a menekültstátusz igénylése során. Ugyanakkor az is igaz, hogy az áttérők rendkívüli veszélynek teszik ki magukat, hiszen ha mégis hazatoloncolják őket saját országukba, komoly büntetéssel kell szembenézniük, hiszen számos muszlim országban a más hitre való áttérés főbenjáró bűncselekménynek számít.
Az ellentmondások ellenére sok lelkész nagyon elégedett. A berlini evangélikus-lutheránus felekezet német pásztora a mostani áttérési jelenséget „Isten ajándékának” titulálta. Közösségébe 1200 muszlim személy, főként afgánok és irániak tértek meg csak az elmúlt három év során. A német ARD televízió bemutatta, ahogy Hamburgban pakisztániak és afgánok sorban állva várnak arra, hogy megkeresztelje őket a Perzsa Gyülekezet közösségének pásztora. Egyes állítások szerint 600 személy csatlakozott a gyülekezet közösségéhez.
Egy megtért fiatal iráni hölgy így nyilatkozott a Stern német hírmagazinnak: „egész életemben békére és boldogságra vágytam, de az iszlámban ezt sosem tapasztaltam meg”. Egy másik megtérő azt mondta, szintén a Sternnek, hogy a keresztény hitben olyan alkotóelemet – a szeretetet – tapasztalt meg, ami végig hiányzott abból a hitből, amiben nevelkedett. „Félelem Istentől, félelem a bűntől és félelem a büntetéstől. De Krisztus a szeretet Istene.”
De nem minden keresztény közösség ugyanilyen lelkes az új fejlemények kapcsán. Néhány egyházi vezető ugyanis megkérdőjelezi az új megtérők őszinteségét, ami akár külső hatásra is létrejöhetett. Az amszterdami Reform Keizersgracht gyülekezet pásztora, Gerhard Scholte szerint érzékelhető ebben a helyzetben egyfajta erőltetettség. Így fogalmazott: „A kereszténységbe való betérést nem hangsúlyozzuk a gyülekezetünkben, nagyon kevés értelmét látjuk.” Szerinte ugyanis „mindenki Isten gyermeke”, akár megkeresztelkedett, akár nem. „A hit nem szabadna, hogy feltétel legyen.”
Sőt, Scholte azt sugallja, hogy a megtérések nagy száma már a visszaélés határát is súrolhatja. „Kihasználják az embereket egy kiszolgáltatott helyzetben, ami csupán a számokról szól. Ez pedig számomra visszataszító” – mondta.
Hollandiában és más észak-európai országokban néhány gyülekezet nagyon aktívan részt vesz a menekültek megsegítésében. Bátorítják őket, hogy fogadják be Jézust, valamint a szeretet üzenetét hirdetik nekik. Sok esetben ez az első és egyetlen dolog, amit a menekültek tapasztalnak a holland társadalom részéről a tábor kerítésén kívül.
A holland Új Élet Evangélikus közösség Alphen aan den Rijnben állítólag 50 új megtérőt hozott soraiba egy év alatt. „Isten szava megérintette őket az istentisztelet közben” – mondta el Ab Meerbeek pásztor a Trouw című lapnak.
A legtöbbjük afgán és iráni származású, az istentiszteleteket fárszi nyelven hallgatják fülhallgatón keresztül.
A bevándorlók kereszténységbe való betérése egyébként Hollandiában csak rontja a maradásra való esélyeiket.
„A holland hatóságok hajlamosak a bizalmatlanságra azokkal szemben, akik gyorsan betérnek. Ezért ez éppen ellenük dolgozik, miközben a menedékigényüket kérik” – vélekedett Scholte.
Németországban viszont a betérés a menekült hasznára lehet. „A közösségünk tagjai szinte kivétel nélkül mindig megkapták a menedékjogot” – mondta a berlini evangélikus-lutheránus gyülekezet vezetője a BZ Berlinnek. „Már nem tudnak úgy visszatérni a hazájukba, hogy ne lennének veszélyeztetve keresztény hitük miatt.”
Ez az ellentmondás, hogy az áttért keresztények még nagyobb veszélyben vannak, mint akik muszlimok maradnak, miközben nagyobb eséllyel kapják meg a menekültstátuszt, részben magyarázattal szolgálhat a keresztény hitre való áttérés erősebb hullámára. Ugyanakkor sok esetben a menekültek már azelőtt veszélyben voltak, hogy Európába érkeztek, mondja Geesje Werkman, a Church in Action egyik munkatársa. „Ha egy afgán asszony odajön és azt mondja, hogy meg szeretne térni, mivel megerőszakolták, és ráadásul ezért kövezés járna neki, akkor őt nagyon mélyen megérinthette a Biblia üzenete, hogy »aki nem bűnös, az dobja rá az első követ« – mondta Werkman, aki óva int az általánosítástól. „Hiába írja a sajtó, hogy a megtérések nem megbízhatóak, nagyon sok különböző élethelyzet van, és ezt nem lehet csak egyféle történetre leegyszerűsíteni” – nyilatkozta a The Daily Beastnek. (Gyurkó Csenge, Vigyázó blog)
Luther örökségéből mecset
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »