Az Illyt 1933-ban a magyar gyökerekkel is rendelkező Francesco Illy alapította a tengerparti Trieszt városában. Röviddel később kifejlesztette az Illetta névre keresztelt eszpresszógépet, amely túlnyomásos technológiát használva őrizte meg a kávé eredeti aromáját és ízét. Mára a családi vállalkozás globális konszernné nőtte ki magát, hiszen az Illycaffè termékei immár 140 országban elérhetőek. Jelenleg több mint 100 ezer étterem és kávézó szolgál fel Illy kávét világszerte. A cég adatai alapján az Illy világszerte több mint 1080 embert alkalmaz, bruttó árbevétele pedig 391 millió euróra (több mint 120 milliárd forint) rúgott 2014-ben – írta róluk néhány éve a Forbes magazin. „A nagyapánk Bécsben vált a kávé szerelmesévé, majd Triesztbe jött, és úgy döntött, itt marad, mert itt talált rá a feleségére, a városra, amit megszeretett és a kávéra. Ezért ilyen mélyek a gyökereink”– mesélt a kezdetekről Andrea Illy a CNBC riportjában.
Andrea – aki egyébként vegyész végzettségű – a családi vállalkozás harmadik generációjához tartozik, s mint ilyen, már gyermekkorától fogva részese annak. Tizenhárom éves korában kezdett el a vállalatnál dolgozni, azonban nemcsak ő, hanem több családtag is kulcsemberévé vált az üzletnek. „Mivel szoros kapcsolat áll fenn a családi és az üzleti élet között, nagyon fontos, hogy megfelelő határvonalakkal rendelkezzünk, hogy minden gördülékenyen haladjon előre. Következetes és szigorú családi szabályaink vannak, például nem fordulhat elő olyan, hogy több mint egy családtag dolgozzon a cég egy adott területén” – nyilatkozta Daria Illy, a cég kávéfőző-berendezéseiért felelős vezetője. „Tehát nincs olyan osztály, ahol két testvér együtt dolgozna, és olyan sincs, hogy családtagok egymásnak alárendelt pozícióban lennének” – tette hozzá. Mivel azonban a családtagok együttműködése kulcskérdés a vállalat életében, így havonta egyszer a család összeül, hogy megtárgyalják az üzleti kérdéseket. „Nagyon együttműködőek vagyunk a vállalkozást érintő kérdésekben, megosztjuk egymással céljainkat, és hogy mit szeretnénk kezdeni ezzel a márkával. Bármibe is kezdünk, arról közösen megegyezünk, utána pedig egyhangúlag mindenki egyformán elfogadja és alkalmazza” – tette hozzá Andrea.
És bár a családtagok kulcsszereplők a vállalat életében, a fejlődés érdekében 2016 elején a cég új vezérigazgatót nevezett ki, Massimiliano Pogliani személyében, aki külsősként került a céghez. (És aki egyébként a Vertu luxus-mobiltelefonokkal és -ékszerekkel foglalkozó cég éléről került a kávébizniszbe.) „Ha nagy családi vállalkozásokról beszélünk, egyszer elérkezik az az idő, amikor a cég túl nagy lesz ahhoz, hogy egyetlen családtag vezesse. Kétféle modell létezik nagy családi vállalkozások menedzselésére: az egyik, ahol családtagok működtetik és családtagok is vezetik a céget, a másik pedig ahol családtagok működtetik, de szakemberek vezetik a céget – mi ez utóbbi modellt szeretnénk alkalmazni.” Pogliani egyik fő feladata, hogy egyfajta „elfogulatlan” mentorként legyen elérhető az Illynek dolgozó új generáció számára. „Egy »külsős« mentor sokkal másabb szempontokat is figyelembe vesz, mint a családon belüli mentorok” – tette hozzá Andrea. „A család továbbra is központi szerepet játszik mind az üzlet belső életében, mind pedig a vásárlók megszólításában. Az emberek nem csak egy terméket vásárolnak. Amikor márkás terméket vesznek, a termékkel együtt annak történelmét is megvásárolják”– nyilatkozta a változásról maga Pogliani.