incs még egy olyan sokat vitatott, sokszor talán lenézett oktatási forma, mint a „homeschooling” vagy otthonoktatás – vagyis amikor a családban lévő gyermekek különféle módszertani irányelvek mellett, de otthoni keretek között (otthon, parkban, könyvtárban, délutáni klubokban) sajátítják el a tananyagot, és nem az iskolában. Az Egyesült Államokban a tanköteles gyermekek 3,4 százaléka, több mint 2 millió gyermek tanul ilyen módon (az érintett családok 75 százaléka gyakorló keresztény), és az otthon oktatott gyermekek száma világszerte folyamatosan emelkedik. Európában az elmúlt évek bevándorlási hullámai miatt és az erősödő terrorveszély nyomán különösen a zsidó származású lakosság dönt egyre inkább az otthonoktatás mellett.
Az otthonoktatás képviselői szerint az otthon tanuló gyermekek tudásban és személyiségük stabilitásában évekkel megelőzik a hasonló korú, iskolába járó társaik állapotát. Az ellenzők azonban azt hangoztatják, hogy az ilyen gyermekek félszegek, és szociális fejlődésüket tekintve súlyosan elmaradnak iskolákban tanuló társaiktól. Amerikai és európai oktatáskutatással foglalkozó adatbázisokból független, kiváló minőségű kutatások analízisével próbáltuk meg kideríteni, mi a valóság.
Történelmi háttér