Mire vágynak a turisták, milyen igényeket kell kiszolgálniuk azoknak, akik az idegenforgalomban tevékenykednek?
– A turisták alapvetően élményt keresnek, és a pénzüket erre költik el. Ilyen élmény lehet például a nyugalom, a pezsgés, a hegymászás, a tengerparton heverés vagy épp a tengerben fürdés. Az ilyen élmény jelenti a tulajdonképpeni turisztikai terméket, amit eladunk, illetve amiért a turista fizet. Mondok egy példát: ha valaki elmegy egy csúszdaparkba, akkor nem azért fizet, mert ott csúszdák vannak, az még nem termék, hanem azért ad ki pénzt, hogy lecsússzon a csúszdán, aztán a víz alól felbukkanva azt mondja, „de jó volt, még egyszer akarom”. Ezért a „de jó”-ért kel útra mindenki, aki utazik. Az élmény a turizmusban nem egy megfogható valami, hanem mindig a turista fejében jön létre. A világ az utóbbi 30-40 évben olyan irányban változott, hogy az utazók nagy része nem elégszik meg egy-egy élménnyel: például aludni szeretne egy nyugodt helyen, el akar menni, mondjuk, egy wellness fürdőbe, de mellette még enne egy jó vacsorát, és szeretne biciklizni is egyet. Magyarul ma a turisták komplex élményt keresnek. Márpedig az ilyen komplex élmény iránti igényt alapvetően mindig egy-egy térség egésze képes biztosítani. Tehát az utazási döntések túlnyomó többsége mindig egy földrajzi térség egészére irányul, nem egy-egy szállodára. Olaszországra, Horvátországra vagy éppen Gyulára vagy a Balatonra.
Mit jelent a turisztikai desztináció?