Hászidok egy anticionista tüntetésen
Köztudott, hogy a szatmáriak a legradikálisabban anticionista
beállítottságúak valamennyi zsidó irányzat közül.
– A szatmáriaktól független Neturé Kártához tartozók, akik Izrael államát –
nagy személyes áldozatok árán – gyakorlati szinten is elutasítják, még
radikálisabbak. Szatmár radikalizmusa elsősorban ideológiai jellegű.
Mindamellett nemrég bejárta a világsajtót a hír, hogy néhány szatmári rabbi
részt vett az Izrael elpusztítására törekvő Ahmadinezsád iráni elnök által
rendezett, Izrael állam elleni konferencián. Az izraeli főrabbi pedig javaslatot
tett a kormánynak, hogy az érintett rabbikat tiltsák ki Izraelből.
– Az igaz, hogy Szatmár elvi, tórai és rabbinikus alapokon ellenzi Izrael
államát (lásd keretes írásunkat), de az említettek tettét én személyesen is
elítélem; és ami még fontosabb, hogy – hála a Teremtőnek – Szatmár hivatalos
nyilatkozatban is elítélte, és elhatárolódott tőle, mivel semmiféle
felhatalmazásuk nem volt arra, hogy azon a konferencián Szatmárt képviseljék.
Attól, hogy valaki a szatmári jesivában tanult, még nem lehet minden tettét a mi
számlánkra írni. És persze attól, hogy valaki magát rabbinak nevezi, még nem
lesz rabbi.
Egyébként a második világháború előtt a cionizmus elutasítása sokkal
egyértelműbb volt, mint ma. A holokauszt rettenetes katasztrófája után a világ
rossz lelkiismerete és a szovjet közel-keleti érdekek is segítették létrejönni
Izrael államát. Ráadásul ma már el kell ismerni, hogy egy sikeres államról van
szó, rendkívül figyelemreméltó mezőgazdasági, ipari, katonai teljesítményekkel.
És egy sikeres projekttel könnyebb érvelni, mint egy sikertelennel
De az alapító szatmári rebbe, Joel Teitelbaum, a holokausztot is a cionizmus
miatti büntetésként értelmezte
– Nemcsak ő, hanem mások is, például a korábbi lubavicsi rebbe is, aki már a
háború előtt előre jelezte ezt. Az Édenkert óta tudjuk, hogy egy tilalom
megszegése büntetést von maga után. Az Örökkévaló sokszor megígéri a Tórában,
hogy ha a zsidók megtartják a parancsolatait, akkor minden jó lesz, de ha nem,
akkor rossz dolgok fognak történni. A Tóra az a koordináta-rendszer, amiben
gondolkozni kell, s ebben ha valami rossz történik, az büntetésképpen jön
valamilyen parancs megtagadásáért. Van, amikor lehet látni a konkrét
összefüggést az ok és okozat között, és van, amikor nem. Ilyenkor azt mondjuk:
„Igazságos vagy Te, Örökkévaló, és igazságosak a Te ítéleteid.” Ennyi.
Megnyugszunk benne. A második világháború során történt pusztulás méreteiben
csak a Szentély pusztulásához mérhető, és valóban nehéz elszakadni attól a
gondolattól, hogy lehet ilyen oksági összefüggése a cionizmussal. Az Énekek
éneke második része hetedik versének talmudi értelmezése szerint ugyanis az
Örökkévaló a szétszóratás kezdetekor megeskette a zsidókat, hogy együtt,
tömegesen nem mennek vissza a Szentföldre, azaz nem lázadnak fel a száműzetés
ténye ellen; másrészt nem lázadnak föl a népek ellen, amelyek között élni
fognak; harmadszor pedig megeskette a népeket is, hogy nem gyötrik a
szétszóratásban élő zsidókat. Jeremiás próféta szerint is a száműzetést békével
kell viselni. A mi értelmezésünk szerint, ha nem tartjuk be ezeket a
játékszabályokat, abból büntetés lesz. Ha a gyerek valami rossz fát tesz a
tűzre, és ezért sarokba állítom, akkor nem a gyerek fogja megmondani, hogy mikor
jön ki a sarokból, hanem a büntetést kiszabó szülő. Sőt, ha a gyerek fellázad,
és maga kijön, akkor duplázódhat a büntetés. A mi véleményünk szerint akkor lesz
vége a száműzetésnek, amikor majd Isten elküldi a Messiást, hogy hazavezesse a
zsidókat a szétszóratásból. Ennek idejét odafent döntik el.
Fényes Balázs. Aggódik a zsidóságért