hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Minden muszlimok kalifája
Milyen iszlám államot alapított Abu Bakr al-Baghdadi?

2014. 07. 24.
Színre lépett a rejtőzködő kalifa: néhány nappal azután, hogy önmagát az iszlám világ vezetőjének nyilvánította, a moszuli nagymecsetben személyesen is bemutatkozott Abu Bakr al-Baghdadi, új nevén Ibrahim kalifa. Az ultraradikális szunnita Iszlám Állam (IS) vezetője eddig tudatosan kerülte a nyilvánosságot: arcát saját hívei sem láthatták. Most azonban személyesen vezette a ramadán kezdetét jelző imát, ráadásul az iszlám világ egyik legnagyobb tiszteletben álló szentélyében, a 850 éves al-Nuri nagymecsetben.

Al-Baghdadi huszonegy perces imájáról és prédikációjáról nyilvánvalóan azzal a céllal készült videó, hogy megerősítse a szunnita vezér tekintélyét az iszlám világban, és felhívása alapján új lendületet kapjon a toborzás az Iszlám Állam számára.
Bár sokan Oszama bin Laden utódját látják az IS vezérében, al-Baghdadi új típusú iszlamista. A „hívők hercege” – ez is a kalifa egyik címe – már első videójában tudatosan megkülönbözteti magát az al-Kaida vezetőjétől. Bin Laden 35 üzenete nem vallási helyszíneken készült: kiképzőtáborokban terepen, vagy a bujkálás idején semleges háttér előtt. Öltözetük is különböző: al-Baghdadi az egykori bagdadi kalifák fekete turbánjában és fekete köntösében lépett a moszuli mecset szószékére, míg bin Laden fehér turbánban és világosbarna köntösben beszélt, vagy pedig terepszínű egyenruhában, mint hajdan Jasszer Arafat. Míg al-Baghdadi doktorátussal rendelkező iszlámtudós, az al-Kaida vezetői laikusok: bin Laden mérnök volt, utódja, Ajman al-Zavahiri pedig orvos. Ez a váltás egyébként nem csak a közel-keleti dzsihadistákra jellemző: a nigériai Boko Haram vezetője, Abubakr Sekau is teológiai képzettséggel rendelkezik.
Bin Laden az iszlám világ perifériáján mozgott: Afganisztánban, Jemenben, Szomáliában, majd pedig Pastu­nisztánban volt a bázisa. Al-Baghdadi viszont a hajdani kalifátus szívét célozza meg. Az Iszlám Állam egyik propaganda­videójának címe: „A Sykes-Picot (egyezmény) vége”. Az Európában ma már keveset mondó nevek a Franciaország és Nagy-Britannia között az Oszmán Birodalom felosztásáról szóló 1916-os egyezményre utalnak. Ez a titkos dokumentum lett az alapja az első világháború után az új közel-keleti államok – köztük Irak, Szíria és Libanon – felállításának. Az IS videójában egy hatalmas térkép előtt magyarázza a narrátor a változás lé­nyegét: „Ezek a határok többé nem léteznek.”

Bagdad, a fényes város

De csalóka lenne azt gondolni, hogy al-Baghdadi a hivatalosan 1924-ben megszűnt utolsó kalifátust akarná helyreállítani. Mint öltözete is utalt rá, számára nem az Ottomán Birodalom, hanem a több mint ezer évvel ezelőtti Abbászida Kalifátus a minta, amelynek a központja – rövid megszakításokkal – ötszáz éven át (762 és 1258 között) Bagdad volt. A várost magát is a második abbászida kalifa, al-Manszur alapította. Hatalmas erőfeszítéssel, több mint 100 ezer munkással építtette fel a Tigris folyó partján a csodálatos szépségű város falait, amelynek a célja az volt, hogy itt a földön a Paradicsomra emlékeztesse a muzulmán hívőket. A város neve perzsa eredetű, jelentése „Isten ajándéka”, középpontjában a kalifák lakhelye, az Arany Kapu palota állt, centrumában a híres, 39 méter magas zöld kupolával. Bagdad fényét és legendáját emelte az is, hogy magába olvasztotta a hajdani pártus birodalom fővárosát, Ktésziphónt, és alig 80 kilométerre innen állt hajdan Babilón.
A város fél évezreden át volt az iszlám világ központja, és erre az időszakra ma aranykorként tekintenek az arab világban. A béke és gazdagság mellett virágzott az iszlám kultúra és tudomány is, mígnem 1258-ban Dzsingisz kán unokája, Hülegü ilhán vezetésével a mongol seregek elfoglalták a várost. A féktelen pusztításban megsemmisült a híres Bagdadi Nagykönyvtár, a „Bölcsesség Háza” is, amelyet Harun al-Rasid kalifa alapított. Az intézmény fennállása alatt a világ legnagyobb tudományos gyűj­te­ménye volt, és perzsa valamint keresztény tudósok is dolgoztak benne.
Most, több mint hét évszázaddal később az Iszlám Állam ismét fővárosának szeret­né Bagdadot, ám a várost ezúttal nem a béke, hanem a világméretű hódítás köz­pontjának szánják egészen addig, míg he­lyét át nem veszi al-Kudsz, vagyis Je­ru­zsálem.
Az Iszlám Állam fanatizmusát és al-Baghdadi küldetéstudatát nem lehet megérteni az iszlám eszkatológia, vagyis az utolsó időkről vallott muzulmán tanítás ismerete nélkül. Az iszlám várakozások szerint az utolsó kalifa egyben az iszlám messiás, a Mahdi („a helyesen vezetett”) lesz. Ebben az iszlám mindkét nagy irányzata, a szunniták és a síiták is egyetértenek, ám abban már nem, hogy melyik ágazat adja majd a Mahdit.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!