De mi van akkor, ha a keresztények azonosulnak a hippik lázadó, mindent megkérdőjelező, alternatív kultúrájával? Nem alakulnak át a keresztények alakváltoztató kaméleonokká? Nem lesz egyre sekélyesebb a teológiájuk, és veszítik el hitelességüket? Ha a fiatalok megszólítása érdekében alávetjük magukat a legmodernebb trendeknek, nem fog kiüresedni a hitünk eredeti tartalma? Ehhez hasonló kérdésekre keresi a választ Brett McCracken, a Hipszter-kereszténység: amikor az egyház és vagányság szembeütköznek (Hipster Christianity: When Church and Cool Collide) című könyv szerzője.
A hipszter keresztény szubkultúrából érkező McCracken 2010-ben jelentette meg könyvét, amely elsőként adott részletes elemzést a modern keresztény hippik kultúrájáról. A könyv megjelenése óta McCracken többször is közölt írásokat a témában. A Washington Postban 2015-ben megjelent cikkében a szerző friss tanulságokkal is kiegészítette könyve megállapításait.
Vajon ennek a „kúl-egyház mozgalomnak” sikerült-e megállítania a gyülekezetek látogatottságának a csökkenését (különösen a fiatalok körében)? A felmérések alapján a válasz egyértelműen az, hogy nem. A kutatások azt is bizonyítják, hogy a mai tizenévesek többsége a „hiteles” közösségeket preferálja a „kúl” közösségekkel szemben. A Barna Research Group egy 2014-es felmérése szerint a legtöbben azt szeretik, ha az istentiszteletek helyszíne is nyíltan, egyértelműen keresztény, (nem például kávéházak, szórakozóhelyek, night-clubok – mert bizony ilyen is van). Ugyanebben a felmérésben az „ideális gyülekezetet” a válaszadók 67 százaléka illette a „klasszikus”, és csak 33 százalék a „trendi” jelzővel.