„Türelmetlenek, és képtelenek kivárni, öntörvényűek.” „Nem tudják mi a tisztelet, a hála, többre tartanak egy rövid videót, mint egy több évtizednyi tapasztalattal rendelkező szakember előadását” – mondatok, amelyeket számos munkahelyen lehet hallani középkorú vagy idősebb munkatársaktól, vezetőktől, ha a fiatalabbakkal van problémájuk. Eddig sem volt zökkenőmentes a generációk közötti kommunikáció. Nézzük, miben más ez a mostani?
Ma a munkahelyeken négy, teljesen más szocializációs elvek alapján nevelkedett, más médiatartalmakat fogyasztó nemzedék dolgozik együtt. Jelenleg a baby boomer – hazánkban a Ratkó-nemzedék elnevezés is elterjedt – (1946–1964), az X (1965–1979), az Y (1980–1994) és a Z generáció (1995–2009) tagjai alkotják a munkaképes korúak táborát.
Mark McCrindle generációkutató egy globális felmérés során tizenkét országban vizsgálta a munkahelyi problémákat. Az eredmények alapján kisebbségben voltak azok (23 százalék), akik a nemek közötti különbséget jelölték meg a munkahelyi problémák fő okaként, és csak valamivel többen (35 százalék) okolták mindezért a kulturális különbségeket.