Miért tud függőséget okozni a virtuális világ, miközben a valóság sokkal árnyaltabb, részletgazdagabb, izgalmasabb?
– Minden egyes „számítógépfüggő agynak” saját története van, ugyanakkor egy momentum általában közös: a függőség azért alakul ki, mert létezik egy hiány az illető életében, ami a valós világban nem elégül ki. Például a fiúknál ilyen a kihívás hiánya, azaz olyan lehetőségek meg nem léte, amelyek során megmutathatják, hogy mi van bennük, hogy vannak olyan képességeik, amelyekkel bizonyítani tudják, hogy képesek az önállóságra és a sikeres helytállásra. Ha ez nincs meg a valós életben, akkor ezt helyettesítendő belemerülnek a számítógépes játékokba.
Ez azt jelenti, hogy azok a fiatalok, akik az idejük nagy részét a számítógépes játék előtt vagy a közösségi médiahálózaton töltik, nagyon nehéz helyzetben vannak, mert nem kapják meg a környezetükből, amire valójában szükségük van, így kárpótlásként azt választják, ami elérhető a számukra. A „szabadulás” is hasonlóan egységesen történik. Egyszer csak történik valami, ami visszaadja a bizalmukat, a bátorságukat és a kedvüket a valós élethez. Ehhez sokszor elég egy másik emberrel találkozni, vagy egy új kihívással szembenézni, de lehet ez akár egy önállóan megoldott probléma vagy egy saját teljesítmény is.