Tűzoltók és mentőalakulatok a londoni Paddington pályaudvaron. Ezer fokon izzó
roncsok Fotó: MTI
A mentést sokáig nagyban akadályozta, hogy az egymásba rohant vonatkocsik
kigyulladtak, s bennük a hőmérséklet elérte az 1000 Celsius fokot is. A biztosan
ismert halottak között van a két vonat vezetője is. A csütörtök estig kiemelt 70
mellett valószínűleg még további 100 halott fekszik a kiégett vasúti kocsik roncsai
alatt, s a rendőrség most azon a 22 gazdátlan autón keresztül próbál
megbizonyosodni az áldozatok személyéről, melyek már több mint két napja a
Paddington pályaudvar parkolójában állnak.
A balesetet az okozta, hogy a Great Western társaság Cheltenhamből Londonba tartó zsúfolt
gyorsvonatának 31 éves, kevés tapasztalattal rendelkező vezetője nem vette észre a
neki szóló piros és a két sárga figyelmeztető jelzést, és a vasúti vonalak
kereszteződésében 100 kilométer per órás sebességgel belerohant a londoni helyi érdek?
vasúttársaság szerelvényébe, amely éppen kifutott a pályaudvarról.
Az idősebb vonatvezetők már korábban panaszkodtak amiatt, hogy könny? eltéveszteni
a jelzést, mert azt félig-meddig eltakarja egy távvezeték-oszlop. Emiatt 1993 óta több
mint hét kisebb incidens történt ugyanezen a helyszínen, a legutóbbi tavaly februárban.
Eközben a vonatvezetők szakszervezete sztrájkot helyezett kilátásba, amennyiben országszerte
nem vezetik be minden mozdonyba a tévedésbiztos automata vonatvédelmi rendszert (ATP).
John Prescott miniszterelnök-helyettes a BBC rádiónak adott interjújában biztosította
a vonatvezetőket és a leendő utasokat, hogy meg fogja találni a pénzt – bármilyen
sokba is kerül – a rendszer bevezetésére. Az ATP bevezetéséről már 1988-ban –
szintén egy súlyos vasúti szerencsétlenség után – szó esett, magas költségei
miatt azonban rendszeresítését levették a napirendről.