A Thutmózisz II jel? egyiptomi gép egyik fekete doboza partot ér. Nem vitt közelebb a
megoldáshoz Fotó: MTI
Terry Burnley, az amerikai haditengerészet tisztje elmondta, hogy két távirányítással
működő, víz alatti robotot használnak a felszíntől nyolcvan méter mélyen a
roncsok kutatásához. A kedden felszínre hozott légi adatrögzítő tanúsága szerint
a Boeing 767-esen minden normálisan működött addig a pontig, amikor az automata pilóta
egyszer csak rejtélyes módon kikapcsolt. Ez meglehetősen szokatlan, hiszen a gép csak
nem sokkal korábban kezdte meg többórás útját az óceán fölött. Jim Hall, az
amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület (NTSB) elnöke egyelőre nem adott választ
arra a kérdésre, vajon a robotpilóta automatikusan vagy kézi vezérlésre kapcsolt ki.
Mintegy nyolc másodperccel később a gép – úgy tűnik – kontrollált süllyedésbe
kezdett, majd a fedélzeten történteket rögzítő felvétel megszakadt. Az utolsó 5-10
másodpercben történtekről szóló információt még elemzik az NTSB szakértői.
Elengedhetetlen a pilótafülkében történtek és a zuhanás előtt rövid emelkedést
mutató radarjelzések további vizsgálata, amelyeknek hiányában a szakértők nemigen
tudják megmagyarázni, miért is zuhant le az egyiptomi gép. A vizsgálatot végző
szakemberek egyelőre nem zárták ki emberi vagy technikai hiba, szabotázs, illetve
terrortámadás lehetőségét sem.
"A pilótafülkében elhelyezett hangrögzítő berendezés felszínre hozatalával reméljük,
hogy kontextusba tudjuk helyezni a már rendelkezésünkre álló információkat" –
jelentette ki Hall, amikor részleteket hozott nyilvánosságra a légi adatrögzítőn
talált adatokról. "A pilótafülke hangrögzítőjéből nemcsak a pilóták utolsó
szavait fogjuk megtudni, hanem hallani lehet majd a pilótafülkében hallható utolsó
hangokat, illetve vészjelzéseket is."
Az elemzők tehát még nem tudják, pontosan mi okozhatta a Thutmózisz II tragédiáját,
amelynek során 217 ember vesztette életét. Amíg a terrortámadás lehetőségét nem zárják
ki, addig az FBI továbbra is részt vesz a vizsgálatban.
Egy korábbi légi katasztrófa vizsgálatai is eredményt hoztak a közelmúltban. Az újabban
nyilvánosságra került dokumentumok tanúsága alapján a TWA kötelékében 1996-ban
felrobbant Boeing 747-essel a központi üzemanyagtartály túlmelegedése végzett. Kiderült,
a Boeing cég már 1980-ban tudott arról, hogy probléma van a központi üzemanyagtartályok
túlmelegedésével. A cég 19 évvel ezelőtt nem figyelmeztette a Nemzeti Közlekedésbiztonsági
Hatóságot. Az amerikai Charles Grassley szenátor kijelentette, hogy ha az NTSB tudott
volna erről mondjuk 10 évvel ezelőtt, akkor talán elkerülhető lett volna a TWA-járat
katasztrófája, és 230 ember halála.
Bár a szövetségi kormányzat kizárta a terrorizmus lehetőségét az 1996-os katasztrófával
kapcsolatban, a Boeing cég elképzelhetőnek tartja azt, hogy a repülőgéppel mégiscsak
egy terrorista bombája vagy egy katonai rakéta végzett. Az elmúlt héten kémiai
teszteket végeztek a Boeing 747-es roncsain egy bomba vagy rakéta mikroszkopikus maradványai
után kutatva – jelentette a Seattle Times cím? amerikai újság. Mind a 230 utas életét
vesztette, amikor 1996. július 17-n, röviddel a New York-i Kennedy repülőtérről történő
felszállását követően a Boeing 747-es felrobbant. A héten elvégzett kísérletek
mellett a Boeing az FBI szemtanúkkal készült interjúit is vizsgálta, melyek szerint
egyesek egy fénycsóvát láttak a repülőgép irányába haladni.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »