A tervek szerint már az idén rendszerbe állítják a "Gepárd"-ot – mondta
Szidorenko, aki hozzátette: az építés stádiumában van a "Szeverodvinszk",
ugyancsak többcélú atom-tengeralattjáró, valamint a "Jurij Dolgorukij" hadászati
rakétahordozó tengeralattjáró. Befejeződött a negyedik generációs dízel-elektromos
tengeralattjáró tervezése is, mely a hasonló nyugati típusoknál sokkal alacsonyabb
ára ellenére nagy távolságra képes hajózni, illetve hosszú ideig lehet önállóan
a tengeren.
Az előző nemzedékhez tartozó "Kilo" osztályú tengeralattjárókat csendes üzemük
és nehéz felderíthetőségük miatt a nyugati szakemberek "az óceán fekete lyukának"
nevezték. A most épülő hajók azonban a legújabb lopakodó-technikának és az
eredeti technikai megoldásoknak köszönhetően még a "Kilo" osztálynál is
csendesebbek lesznek, és nagy mélységben is úgy képesek tájékozódni, mint a hal a
vízben – jelentette ki az ellentengernagy.
A fejlesztés más hajónemeket is érint: az orosz haditengerészet korszerű, nagy harcérték?
felszíni hajókkal is bővült a közelmúltban, többek között elkészült a "Nagy Péter"
atommeghajtású nehézcirkáló és a "Csabanyenko tengernagy" tengeralattjáró-vadász.
Lapunk kérdésére, hogy miből telik a közismerten szűkös forrásokból ilyen
fejlesztésekre, Szidorenko tábornok elmondta: eljött az ideje, hogy a hadihajó-építés
szakemberei szélesebb körűen vegyenek részt a kereskedelmi célú fejlesztésekben, és
ezzel mintegy 30 ezer magasan kvalifikált munkahelyet lehetne megőrizni. Az általa
vezetett tudományos bizottság készíti elő továbbá az új orosz tengeri doktrína
Világóceán programját, amelynek a célja, hogy a három óceánra és 13 tengerre közvetlen
kijutási lehetőséggel rendelkező orosz hadiflotta jelenléte és elrettentő ereje növekedjen
– nyilatkozta az ellentengernagy.