Kiderült, hogy a feszült francia–szír viszonyok miatt a hatóságok megakadályozták az Air France hitelkártyájának használatát. A kapitány így képtelen volt tankolni, ezért az utasokhoz fordult segítségért: dobják össze a pénzt üzemanyagra, hogy eljuthassanak Ciprusig – a legközelebbi biztonságos repülőtérre.
A probléma nem csak a francia légitársaságot érinti. Kisebb és nagyobb légitársaságok egyaránt spórolnak, ezért gépeik egyre gyakrabban kényszerülnek üzemanyaghiány miatti kényszerleszállásra.
A brit Légügyi Hivatal jelentése szerint a brit légtérben idén már huszonnyolc esetben került sor üzemanyaghiány miatti kényszerleszállásra. Hivatalosan a repülőgépek csak akkor szállhatnak fel vagy léphetnek Nagy-Britannia légterébe, ha a célpont eléréséig elegendő üzemanyagon kívül még rendelkeznek annyi tartalékkal, hogy rossz időjárási viszonyok esetén gond nélkül eljussanak egy másik repülőtérre, ahol szükség esetén további fél órán keresztül képesek a levegőben körözni. Ezenkívül a járműveknek még vésztartalékot is kellene szállítaniuk.
A tartalékok miatt nehezebb géppel repülni azonban drága, a légitársaságok pedig spórolnak. A közelmúltban több olyan nagy angol cég gépe is visszafordulásra kényszerült, mint a Ryanair vagy a Virgin Atlantic. A pilóták néhány esetben csak akkor vették észre, hogy gond van, amikor a mostoha időjárási viszonyok között a tartalék üzemanyagot kezdték volna használni. A Virgin Atlantic egy nyugdíjas pilótája elmondta: ő és kollégái folyamatos stresszben voltak amiatt, hogy a légitársaság ilyen módon is minimalizálta a kiadásokat. Szakértők szerint megoldást jelenthetne, ha folyamatosan ellenőriznék a biztonsági szabályok betartását.