„Az európaiak egyértelműen Junckert választották” – írta az Axel Springer médiacsoport elnöke, Mathias Döpfner az irányítása alá tartozó nagy példányszámú Bildben. Az érvelés alapja, hogy a volt luxemburgi miniszterelnököt az Európai Néppárt (EPP) jelölte a posztra, az EPP pedig megnyerte a választást, ezért a „szavazók arculcsapása lenne”, ha bárki más töltené be a posztot. (Az Európai Bizottság elnökét hivatalosan a 28 tagország állam- és kormányfőinek tanácsa választja meg.) Ugyanakkor éppen a Bildben jelent meg, hogy a német választók alig 7 százaléka tudta azt, hogy az EPP jelöltje Jean-Claude Juncker.
A másik tábor – amelyet David Cameron vezet – szerint azonban téves, sőt antidemokratikus a páneurópai választóközösség felhatalmazására hivatkozni, amikor ilyen valójában nem létezik. Az európai választásokat nemzeti szinten tartották, és Juncker neve sehol nem szerepelt a szavazólapon. Ha most ebben a döntésben a fiktív „európai népakarat” elve kerül ki győztesen, annak ellenére, hogy az uniós szerződés a nemzeti vezetőket ruházza fel ezzel a joggal, akkor a jövőben bármilyen más döntést ki lehet szervezni a nemzeti szintről. A brit miniszterelnök szerint ezért Juncker megválasztásának egyik következménye lehet Nagy-Britannia kilépése az Európai Unióból (a vitáról lásd keretes írásunkat).
A Financial Times szerkesztőségi cikke szerint a kérdésben az európai demokráciáról létező két nézet ütközik egymással. „Az egyik, különösen Németországban népszerű álláspont szerint Európa csak akkor válhat demokratikusabbá, ha növeljük az Európai Parlament jogkörét. A másik iskola viszont azt állítja, hogy az uniós parlament hatalmának kiterjesztése valójában éppen aláássa a demokráciát” – írja Gideon Rachman, aki magát az utóbbi álláspont hívének vallja.
A brit szerző úgy véli, hogy mesterségesen létre lehet ugyan hozni európai szinten is demokratikus intézményeket (választásokat, parlamentet és így tovább), de ettől még nem jön létre az „európai démosz”, az a nép, amely valóságos értelmet ad az intézményeknek. Jó példa erre az, hogy Junckert a „nép jelöltjének” állítják be, miközben a tényleges választópolgárok túlnyomó többsége soha nem is hallott arról, hogy ő lenne a vezetőjük.
Bár a választások után a különböző uniós vezetők sokat beszélnek arról, hogy „meg kell hallani a választók üzenetét”, ezzel olyan reformokat akarnak alátámasztani, amelyek még nagyobb hatalmat adnának a formális demokráciát képviselő intézményeknek. Az európai demokrácia erőltetése ezért az euró bevezetése előtti folyamatra emlékeztet. Akkor is az volt az érv, hogy előbb létre kell hozni a közös valutát, és ha megvalósul, akkor az egymástól nagyon eltérő európai gazdaságok elkezdenek „összecsiszolódni”. Az eurózóna évek óta tartó súlyos válsága ékesen jelzi ennek az optimista várakozásnak a kudarcát. Most az európai demokrácia melletti érvek ugyanilyen logikára épülnek: ha erősebb lesz az Európai Parlament (például a képviselők többsége választja meg a Európai Bizottság elnökét), akkor az összeurópai választók majd jobban magukénak érzik az intézményt, és ez erősíti az összetartozás érzését. A központosított demokrácia politikai kudarca azonban még súlyosabb következményekkel járhat, mint az eurózóna pénzügyi válsága.
Cameron kivezetné a briteket
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »