A malajziai légitársaság még fel sem ocsúdott a március elején eltűnt pekingi járatának esetéből, máris újabb katasztrófával szembesülhet. Múlt csütörtökön Kelet-Ukrajna felett, ötven kilométerre az orosz határtól lelőtték Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó repülőgépét. A járaton 298-an utaztak, köztük 80 gyerek. Az utasok többsége holland állampolgár volt. A katasztrófában mindenki életét vesztette. A repülőgép ugyanaz a típus volt, mint ami pár hónapja elvileg Pekingbe indult, de nyomtalanul eltűnt. Hogy mi történt az utasszállítóval, azóta sem lehet tudni. Repülési szakértők úgy vélik, a mostani tragédiával valószínűleg végleg befellegzett a malajziai légitársaságnak.
A múlt heti szerencsétlenség áldozatainak hazaszállítása és a körülmények kivizsgálása, ha nehézkesen is, de megkezdődött. A Nyugat szerint egyre több bizonyíték van arra, hogy a repülőgépet a szakadárok lőtték le, méghozzá Oroszországtól kapott rakétával. John Kerry amerikai külügyminiszter hírszerzési értesülésekre hivatkozva azt állította, hogy Moszkva nemcsak rakétákat szállított a szeparatistáknak, hanem a határ túloldalán ki is képezte őket, hogyan kell használni ezeket a rendszereket. Állítólag a katasztrófa előtti napokban 150 katonai járműből álló titkos konvoj érkezett az oroszoktól Ukrajnába. A szállítmányban tankok, rakétakilövők voltak, köztük három BUK – a NATO-kódnevén SA-11 típusú légvédelmi rakétarendszer. A repülőgépet feltételezések szerint ilyen rakétával lőtték le. Állítólag felvételek kerültek elő arról is, ahogy visszacsempészik Oroszországba azt a rakétakilövőt, amely a tragédiát okozta. Az ukrán hatóságok pedig további bizonyítékokkal is előrukkoltak: oroszbarát milicisták között zajlott beszélgetések hangfelvételeit hozták nyilvánosságra. Ezeken állítólag beismerik, hogy ők lőtték le tévedésből a repülőgépet, és hogy a bizonyítékokat megpróbálják eltüntetni a helyszínről.
Az oroszok tagadják a vádakat, és az ukránokra mutogatnak. Az orosz védelmi tárca a hét elején azt közölte, hogy nem észleltek rakétaindítást a katasztrófa idején, sőt azt is állították, hogy a maláj utasszállító közelében egy ukrán harci gép repült. Az erről szóló anyagokat fel is ajánlották a nemzetközi szakértőknek. Az orosz légtérellenőrzés is adatokat hozott nyilvánosságra, amelyek szerint a maláj gép – miután átrepült Donyeck felett – 14 kilométerre eltért a kijelölt útiránytól, majd megpróbált korrigálni. Az orosz külügy pedig azt állította, műholdfelvételek bizonyítják, hogy az ukrán hadsereg BUK légvédelmi rakétarendszereket mozgatott a délkelet-ukrajnai szakadárok állásainak körzetében a tragédia előtt és aznap is.