James Brokenshire bevándorlásért felelős miniszter azt követően jelentette be a biztonsági kerítés megépítését, hogy Calais-ban a múlt héten kaotikus helyzet alakult ki, amelynek során illegális bevándorlók tömegei támadtak a Nagy-Britanniába belépni készülő teherautókra. A bevándorlók kinyitották a teherautók raktereit, felkapaszkodtak a pótkerekekre, illetve minden elérhető rejtekhelyre bebújtak. A tévén is jól követhető hátborzongató jelenetekre azt követően került sor, hogy a francia kompmunkások sztrájkot hirdettek, aminek eredményeként a Calais-ba vezető úton több kilométeres dugó alakult ki. A Nagy-Britanniába készülő migránsok ezt azonnal kihasználták, és szó szerint ellepték az úton veszteglő teherautókat.
A calais-i kikötő környékén évek óta táboroznak bevándorlók, akiknek száma jelen pillanatban már négyezerre tehető – a francia hatóságok szerint ugyanis mintegy 100-150 ember érkezik Calais-ba naponta. Egy átlagos napon közel kétszáz illegális bevándorlót fordítanak vissza a kikötőben, illetve a Eurotunnel bejáratánál Coquelles-ben. Ez a folyamatosan emelkedő szám a múlt heti káosz során már 650-re emelkedett, ami joggal aggasztja a brit hatóságokat.
Az elmúlt egy évben 39 ezer Nagy-Britanniába belépni szándékozót fordítottak vissza Calais-ban és Coquelles-ben, kétszer annyit, mint az előző évben. A brit hatóságok az illegális bevándorlókat igyekeznek határon kívül tartani, ha ugyanis az országhatáron belül vannak, akkor menedékjogot kérhetnek, és ennek megfelelő elbánásban kell őket részesíteni, bár természetesen ennek a vége is lehet kitoloncolás. A francia hatóságok mellesleg tavaly mintegy hétszáz calais-i bevándorlónak adtak menedékjogot, az ott táborozók közül viszont 1200 embert kiutasítottak az országból. Mivel a calais-i helyzet az Egyesült Királyságra és Franciaországra is nagy terhet ró, James Brokenshire arról számolt be a sajtónak, hogy tárgyalásokat folytatnak Olaszországgal és más mediterrán országokkal az ottani határellenőrzés, például a biometrikus módszerek használatának megerősítése érdekében.
A brit bevándorlásügyi miniszter bejelentette: annak érdekében, hogy az autósokat és különösen a teherautósofőröket megvédjék a múlt hetihez hasonló helyzetektől, egy közel háromméteres kerítésrendszert építenek a Franciaországot és Angliát összekötő alagút Coquelles-nél található bevezető szakaszán, mintegy négy kilométeres hosszúságban. A kerítés ahhoz a biztonsági kerítéshez lesz hasonló, amilyet a londoni olimpia alatt, illetve a tavalyi walesi NATO-csúcs idején használtak. Építését a héten el is kezdte az ezért felelős szervezet, a National Barrier Asset, és a tervek szerint július végéig be is fejezik azt.
A kerítésrendszer mellesleg csak a múlt hetihez hasonló rohamszerű támadások ellen nyújt védelmet, de nem képes megakadályozni a szándékos embercsempészetet, ami igencsak virágzik a calais-i kikötőben és a Eurotunnelnél. A francia hatóságok az elmúlt évben közel száz brit sofőrt ítéltek el embercsempészet miatt. Ez a szám pedig folyamatosan növekszik, a bevándorló stopposok felvétele ugyanis egyre jobban fizető üzlet. A francia rendőrség által a közelmúltban letartóztatott Bashir Haji például elismerte, hogy adósságainak törlesztése érdekében vitt át embereket a csomagtartójában, fejenként ötszáz fontért. Legutolsó akciója során – amikor a francia rendőrség elkapta – két iraki menekült rejtőzködött Renault Lagunájának a csomagtartójában. A francia bíróság a brit férfit 12 hónap börtönre ítélte, és további három évre eltiltotta a Nord Pas de Calais – vagyis a határmenti – régióba való belépéstől.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »