A Falcon 9 típusú hordozóegység a tervek szerint szeptember első napjaiban állított volna pályára egy izraeli műholdat, amelynek feladata többek között az lett volna, hogy internet-hozzáférést biztosítson a harmadik világban élők számára. A kilövést megelőző teszt során azonban – ahogy a SpaceX fogalmazott – egy eddig ismeretlen hiba lépett fel, melynek következtében a rakéta a rakománnyal együtt a kilövőálláson megsemmisült. Egy Cape Canaveraltól 8 kilométerre álló irodaház alkalmazottai szerint az épület beleremegett a robbanásba, néhol a födémburkolat is lehullott. Az incidens során senki sem sérült meg.
Elon Musk, a SpaceX tulajdonosa tovább szerette volna csökkenteni a baleset súlyosságát, amikor a Twitteren kijelentette, hogy nem robbanás, csupán egy ,,gyors tűz” végzett a Falcon 9-cel. Ezt a kijelentését az interneten elérhető videók alapján többen is kétségbe vonták, és további kételkedésekre ad okot, hogy a SpaceX sem adott még ki nyilatkozatot a balesetről. Bár a cég figyelemre méltó, 93 százalékos sikeraránnyal bír, tizennégy hónapon belül ez volt a második megsemmisült hordozórakétájuk. Egy szintén ugyanilyen hordozó tavaly júniusban robbant fel, három perccel a felszállás után. A 62 millió dollárt érő rakéta 110 millió dollárnyi felszerelést szállított volna a Nemzetközi Űrállomásra. Akkor elővigyázatosságból az évi tíznél több indítás helyett csupán hat hordozót küldtek az űrbe.
A mostani baleset Elon Musk és Mark Zuckerberg Facebook-alapító nagyratörő álmait is hátráltatja. Elon Musk terve az űrutazás költségeinek csökkentése és végső soron a Mars kolonializálása. A költségcsökkentés egyik módszere a többször felhasználható rakéták üzembe állítása. A felrobbant Falcon 9 is ilyen volt, most repült volna huszonkilencedik alkalommal. Ezek a rakéták képesek a szintén a SpaceX által fejlesztett Dragon űrkabin szállítására, amely akár hét űrhajóst is képes lenne befogadni. Musk kijelentette, hogy egy ilyen típusú tűz esetén a Dragon biztonsági mechanizmusa biztonságban tartaná az asztronautákat.
A Falcon 9 által szállított szatellit az izraeli Spacecom tulajdonában volt, feladata pedig tévécsatornák sugárzása mellett internet-hozzáférés biztosítása lett volna Afrika és a Közel-Kelet bizonyos területei számára. Mark Zuckerberg régi álmát szerette volna ezzel megvalósítani, mely szerint egyszer majd bárki rácsatlakozhat a netre, legyen bárhol a Földön. Zuckerberg saját Facebook-oldalán fejezte ki sajnálatát a rossz hírek miatt, azonban továbbra is bíztatóan látja a jövőt; emlékeztetett rá, hogy nem a műhold az egyetlen megoldás az univerzális internethez. A Facebook már régóta kísérletezik egy Aquila nevű repülőgéppel, amely napelemek segítségével hónapokig képes a levegőben maradni és internetelérhetőséget biztosítani.
Elon Musk számára a lehető legrosszabbkor történt a Falcon 9 katasztrófája. A milliárdos az elmúlt hónapokban több alkalommal is magyarázkodásra kényszerült, miután elektromos autókat gyártó cége, a Tesla által fejlesztett önvezető autók többször is meghibásodtak, egy sofőr halálát okozva (ez utóbbi eset miatt bíróság előtt is állt). Megoldandó problémát jelent számára veszteséges napelemcége, a SolarCity is, melyet a Teslával szeretne felvásároltatni, a befektetők nagy felháborodására. A nyáron mind a Tesla, mind a SolarCity részvényei jelentősen vesztettek értékükből.
Így járt most a Spacecom is, amelynek részvényei a Falcon 9 felrobbanása után a Tel-Aviv-i tőzsde zárásáig kilenc, majd nyitáskor további harmincnégy százalékot estek. A SpaceX magánvállalatként nem köteles nyilvánosságra hozni, milyen feltételekkel visz csomagot az űrbe, így a biztosítások mértéke is ismeretlen. Az izraeli cég most ötvenmillió dollár kártérítést vagy egy ingyenes űrfuvart követel Musk cégétől. A SpaceX még nem reagált a követelésre, a Spacecom számára a műholdat gyártó Izraeli Űripari Vállalat (Israel Aerospace Industries) azonban már visszafizette a műhold több mint 200 millió dolláros árát. A cég jelenleg tárgyalásokat folytat a kínai Xinwei telekommunikációs céggel, amely a meghiúsult kilövés előtt egy héttel bejelentette, hogy 285 millió dollárért felvásárolja a Spacecomot. A cég még mindig lát esélyt a felvásárlásra, a kínai fél azonban újratárgyalná a két héttel ezelőtti árat.
Hosszú távon nem valószínű, hogy a Falcon 9 elvesztése befolyásolná a SpaceX és
a NASA terveit. A most elvesztett szállítmányhoz nem volt köze az amerikai űrügynökségnek, azonban a közösségi oldalakon reményüket fejezték ki, hogy a mérnökök kiküszöbölik a problémát; mindenkit biztosítottak róla, hogy a baleset nem befolyásolja a jövőben tervezett, SpaceX-szel együttműködve végrehajtandó küldetéseket. Egyelőre magánszemélyek sem mondták vissza jegyüket egy jövőbeni űrutazásra, ez pedig bizalomra adhat okot a SpaceX számára, mind pénzügyileg, mind a Mars-missziók tekintetében.