Magyar autós egy szlovákiai benzinkútnál. Kézenfekvő tankolások Fotó: MTI
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye különleges földrajzi adottságánál fogva három ország közelségének (Szlovákia, Ukrajna, Románia) előnyei és esetleges hátrányai befolyása alatt áll. Az itt élők közül többen megpróbálják több-kevesebb sikerrel kiaknázni az ebből fakadó lehetőségeket, persze nem egyszer? turizmusról van szó, zsebükben világútlevéllel, kezükben digitális fényképezővel, hanem a megélhetésért, a családfenntartásért vívott küzdelem napi harcairól. A törvényesség és törvénytelenség határán való átjárást is jelenti egyben a záhonyi, lónyai stb. határátkelőkön való ki és belépés azok számára, akik olajszállításra, csempészésre adták a fejüket, így próbálván megélni – ha kell, még a jég hátán is. De vajon hogyan lehet 92 forintért 95-ös ólommentes üzemanyagot venni, mikor a kúton 230 forintba kerül? A titokba K. T. szabolcsi "benzines" avat be. "Közel egy évtizede benzinezek. De nem azért csinálom, mert kedvem van hozzá, hanem mert a kényszer vitt rá. Az itt élő emberek nagy része a bruttó 50 ezer forintos minimálbért viszi haza fizetésnapon, már ha van munkája. Nekem speciel egészségügyi okok is közrejátszottak, »vashiányom« volt, mielőtt elkezdtem. Nem volt egy vasam se. Ez Magyarországon népbetegség. A kinti árak Ukrajnában nagyon kedvezőek: a benzin 92 Ft (230 helyett), a gázolaj 67 Ft (205 helyett), a dohányáru, Marlboro 180 Ft (450 helyett). Az ember behozza és továbbadja – magyarázza. Vegyünk például egy kb. 80 literes tankkal felszerelt autót (régi Audi 80, VW Passat). Naponta egyszer lehet kimenni, az 4-5000 forintot jelent bevételnek, havi szinten 80-100 ezer forint jövedelem. Egyeseknek 280-350 literes gyári tankkal rendelkező amerikai kisbuszuk van, tessék utánaszámolni egy forduló mennyit hoz, ha 170 forintért tud túladni rajta. A munkát nehezíti, hogy a magyar oldalon nemegyszer 4-5 órát kell várakozni, ami az emberek
bosszantására, keserítésére szolgál, direkt csinálják a vámosok, mint az OTP-s óriásplakátokon – mondta. Ukrán oldalon olyan természetességgel veszik a 200-1500 forintos kenőpénzeket a hivatalnokok, mint a levegőt. Fulladásveszély nem fenyegeti őket." – Hogyan ad túl a "naftán"? – kérdeztük. "A hőskor 94 és 2000 között volt – emlékezik vissza. A határon át sem kellett menni, magánházaknál kialakított átfejtőkbe hozták az ukránok a benzint, mi a »magánbenzinkutaknál« tankoltunk a felvezető kocsikkal, CB-rádiós kapcsolattartással hoztunk konvojokban egyszerre 1000-2000 litert naponta. Havi egymilliót is lehetett keresni vele. A rendőrökkel meg lehetett egyezni, szemet hunytak fölötte, végül is hallgatni nekik is arany. Sajnos 2-3 éve az irigyebbek elkezdték feljelentgetni egymást, sokan lebuktak, így a magánházas kutak ideje lejárt. Ez itt a fő baj, hogy akinek nem megy, az a másikat sem engedi kitörni irigységből. Maradt a határátkelőnél a sorban állás, kint legális teletankolás, itthon illegális továbbértékesítés. Legtöbbünknek kialakított, bejáratott ügyfélköre van, tőlem például rendőrök is vesznek a saját autójukba meg tűzoltók is." – A rendőrök, pénzügyőrök közül vannak, akikről kiderült, hogy
összejátszanak a helyiekkel? – adódik a kérdés. "Előfordult ilyen, sőt elő is fog fordulni, de kirívó esetről nem tudok" – hangzott a válasz. – Mennyire érzi magát törvényen kívülinek? – Szerintem az a törvénysértő, ha a másik embernek kárt okozok. A benzinezést nem tartom ilyennek. Szabályosan, számlára vásárolok az ukrán benzinkúton, Mol-kutak is vannak ott, behozom, ami nem csempészés, majd jóval a bolti ár alatt eladom. A vevő is jól jár, hiszen átlag száz litert tankolva havonta 6-7000 forintot, éves szinten 70-80 ezer Ft-ot spórolhat, ami az autó fenntartását is könnyítheti, gondolok itt a drága súlyadóra, kötelező biztosításra. A szesz- és cigarettacsempészetet kategorikusan rossznak tartom, nemcsak a nagyobb rizikó miatt, hanem a továbbértékesítés előtt hígítják, keverik az összetételét, és ezzel jobban árthatnak a fogyasztóknak. Az embercsempészéssel meg kizárólag bűnözők foglalkoznak.