Fotók: Reuters
Minőségre? Még a fiataloknak is a lángosos bódék és az elhanyagolt köves strandok jutnak eszükbe, amikor a tóra gondolnak. De ideje másképp gondolkodni.
A Horváth Tibor által vezetett Azúr Wellness Hotel a maga nemében az egyik legjobb Európában. Mit hozhat a képzett stáb, a sókamra, az illatkamra, a gőzfürdő, az infraszauna, a Kneipp-taposó és a csendszoba? A csúnya augusztusi időben, vagy akár télen is 88 százalékos kihasználtságot.
Dr. Sütő László, a Balatoni Fejlesztési Tanács elnöke elmondta, hogy a Horvátországba irányuló turizmus 15 százalékkal csökkentette a magyar vendégek számát, az osztrák és a német vendégek maradtak, a dán, a svéd és a holland turisták száma pedig nőtt. A három- és a négycsillagos hotelek forgalma ugrásszerűen megnőtt. A hoteligazgatók is megerősítik ezt. Egy szeptemberi esős napon Csorba Ottó, a Vértes Hotel igazgatója nagy örömmel újságolta például, hogy a szálloda kihasználtsága 80 százalékos, és novemberig biztosan nem lesz szükségük hirdetésekre.
A nyolcvanas években kialakult az a téves mítosz, hogy a turisták pusztán a víz miatt jönnek a tóhoz. Ez passzívvá tette a vendéglátókat, különösen a kétcsillagos szállók, a kempingek és a Zimmer Frei estében, ahol elsősorban a tóból akarnak megélni. Az augusztusi rossz idő miatt panaszkodók nagy része is közülük kerül ki.
A Balatoni Regionális Turisztikai Projekt igazgatója, Tóth Béla, aki a Balaton turisztikai történetének dokumentálásáért is felelős, összességében elégedett volt a szezonnal. A kempingek forgalma ugyan jelentősen csökkent, mivel az időjárástól függenek; azok a létesítmények azonban talpon maradnak, melyek alternatívát tudnak nyújtani rossz idő esetén, különösen a gyermekek számára.
"A szezon nagyon jó volt – állítja a Hotel Residence Hoffman igazgatója. – A turizmusról alkotott képünk változóban van. A konferenciaközpontunk egész évben foglalt, a wellnessnek egyre nagyobb a szerepe. Nagy szükség van szaunákra és úszómedencékre. Zenés, táncos és sportprogramokat kell szervezni a vendégek számára. Legfontosabb azonban a személyzet jó hozzáállása. A fiatal stáb nálunk örömmel szolgálja ki a vendégeket. Ez jelentős változás."
A Napfény Hotel egyik alkalmazottja is így látja. Elmondása szerint volt idő, amikor a vendégeket éppen hogy tolerálták. Német vendégektől lehetett régen rémtörténeteket hallani arról, hogyan bántak velük. Aztán volt idő, amikor a pénzük miatt már szerették a nyaralókat. Most már más idők járnak, más a hozzáállás, örömmel szolgálják ki a turistákat.