Múlt csütörtökön a Paris Saint-Germain hazai pályán 4–2-re kikapott a vendég
Hapoel Tel Aviv csapatától. A meccset követően szélsőséges nacionalista
szurkolók „mocskos zsidó” kiáltásokkal rátámadtak a Tel Aviv-i csapat színeibe
öltözött francia Yanniv Haoutra. Az egyik szemtanú – Philippe Broussard, a
LExpress című hetilap újságírója – szerint az egyedül maradt fiatalember
segítségére egy karibi származású civil ruhás rendőr sietett, aki arra
utasította Haoutot, hogy maradjon mögötte. A rendőr először könnygázbombával
próbálta visszatartani a tömeget, majd miután ez nem sikerült, két lövést adott
le. Ezek közül az egyik halálosan megsebesítette a 25 éves Julien Quemener-t,
illetve egy másik szurkolót súlyosan megsebesített.
Ezt követően a rendőr berángatta Haoutot egy közeli McDonalds étterembe, ahol
sikerült kitartaniuk a vandál szurkolókkal szemben, akik „mocskos néger”,
„mocskos zsidó”, „piros-fehér-kék Franciaország a franciáké” kiáltásokkal
próbáltak betörni az épületbe. Ez azonban végül nem sikerült, mivel időközben
megérkezett a rohamrendőrség, és többeket letartóztatott.
Az esetet követően a rendőrség rendőrségének nevezett szervezet automatikusan
vizsgálatot indított, hogy megállapítsa a fegyverhasználat jogosságát. Az eddigi
eredmények szerint a fegyverhasználat jogos önvédelem volt a felbőszült,
agresszív tömeggel szemben.
A történtek újra rávilágítottak a szélsőjobb és a futball kapcsolatára, a Paris
Saint-Germain ugyanis az utóbbi években nem a futballsikerek miatt szerepelt a
címlapokon, hanem egyre inkább a lelátókon történt incindensek miatt, amelyeknek
főszereplői a szélsőjobbhoz vonzódó szurkolói csoportok voltak. Pedig az
1970-ben alapított klub jobb időket is megélt. 1986-ban és 1994-ben a Paris
Saint-Germain francia bajnok volt, 1993-ban a Real Madridot ütötte ki a
BEK-negyeddöntőben, 1996-ban pedig az osztrák Rapid-Wient legyőzve lett
KEK-győztes. Ezt követően a csapat hosszú ideig nem tudott komolyabb sikert
felmutatni, egészen a legutolsó idényig, amikor sikerült megnyernie a francia
kupát – így került sor a múlt heti mérkőzésre az izraeli Hapoel Tel Avivval.
A klub alig több mint három évtizedes története ugyanakkor számos erőszakos
eseménnyel „büszkélkedhet”: 1993-ban a szurkolók összecsaptak a
rohamrendőrséggel, minek következtében egy rendőr kómába esett. 2000-ben egy
marseille-i szurkoló részlegesen megbénult, amikor a PSG-szurkolók fejbe vágták
egy fémtárgygyal, két évvel ezelőtt pedig a marseille-i csapat buszának ablakát
törték be egy nagy kővel. A csapatnak tíz szurkolói klubja van, ezek közül a
legnagyobb a mintegy ezer fős Boulogne Boys, amelynek 150-200 fős kemény magja
provokálja a verekedéseket. Külső „ellenség” hiányában a szurkolói klubok
gyakran egymással is összeverekszenek, ennek eredményeként a hatóságok tavaly
feloszlatták a Boulogne Boys utáni legnagyobb szurkolói szövetséget, a Tigris
Misticet.
A szélsőjobb a nyolcvanas években szivárgott be a klubba, és sokak szerint a
vezetés túl sokáig hunyt szemet a szurkolói szövetségek nem titkolt rasszizmusa
és idegengyűlölete fölött. A McDonalds-ba betörni szándékozó tömegben
elhangzottak „Le Pent elnöknek” kiáltások is, amitől a népszerűsége csúcsán lévő
szélsőséges nacionalista párt vezetője igyekezett elhatárolódni. Az eset kapcsán
a stadionok biztonsága is az elnökválasztási témák közé kerül. Cristophe
Caresche szocialista képviselő ugyanis azzal vádolta meg Nicolas Sarkozy
belügyminisztert, hogy túlságosan elnéző volt a szurkolói klubokkal szemben.
Sarkozy, akit gyengekezűséggel a legritkább esetben szoktak vádolni, a héten
bejelentette: mindazokat a szurkolói szövetségeket, amelyek rasszista, fasiszta
nézetekkel hozhatóak kapcsolatba, feloszlatják, és nem fogják őket beengedni a
stadionokba.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »