Talmácsi előtt még egyetlen magyar versenyző sem nyert világbajnoki címet
motorsportban, és harminckét éve fordult elő utoljára, hogy a dobogó legfelső
fokára magyar motoros állhatott. A huszonhat éves sportoló legnagyobb sikere
mégis az, hogy a korábban csak rétegsportként számon tartott motorsportot az
egész országgal megismertette, megszerettette.
Talmácsi sikere nyomán országszerte valóságos motorláz tört ki, így nem
véletlen, hogy a magyar kormány is tárgyalásokat folytat arról, hogy a főváros
környékén a közeljövőben gyorsaságimotoros-vb-futamot rendezhessenek. Ez
turisták tömegeit vonzaná az országba, és elősegítené a sportág
utánpótlásnevelését is. A kérdés csupán az, hogy hol lehetne ilyen futamot
rendezni, mivel a Hungaroring jelenleg nem alkalmas motorosversenyekre.
Talmácsi győzelme több okból is emlékezetes marad. Az egyik, hogy legfőbb
riválisa és egyben csapattársa, a spanyol Hector Faubel idén egyértelműen jobb
motorra ülhetett. A spanyol az idei fejlesztésű Apriliával száguldhatott, míg
Talmácsi csak a tavalyival (amely legalább megbízhatóan működött). Ebből
kifolyólag Faubel a pálya egyenes szakaszaiban sokkal gyorsabb tempóban haladt,
mint magyar riválisa, és a spanyol kétszer is a célegyenesben tudta megelőzni
Talmácsit.
Hector Faubel amúgy sem lopta be magát a magyar szurkolók szívébe. Korábban egy
bukásáért Talmácsit okolta – jogtalanul –, és a szezon végére egyre durvább
kirohanásokat intézett riválisával szemben. Talmácsi világbajnoki címéhez sem
volt hajlandó gratulálni, mondván, hogy ő a leggyorsabb pilóta a mezőnyben, sőt
azt is hozzátette, hogy önmagát tartja a 2007-es esztendő világbajnokának. Nem
csoda, hogy Talmácsi úgy jellemezte kettejük rivalizálását, hogy ez nem játék
volt, hanem valódi háború. Igaz, azt is hozzátette, hogy hálás lehet Faubelnek,
mivel egy komoly rivális rengeteg pluszmotivációra készteti az embert. Sőt, azt
reméli, hogy jövőre is lesz hasonló kaliberű ellenfele, mint a spanyol. Faubel
ugyanis a 250 köbcentisek között folytatja pályafutását.
Korábban sokan féltek attól, hogy a szoros versenyben a jelentős spanyol
hirdetőkkel rendelkező spanyol csapat inkább a spanyol versenyzőnek kedvez majd
(főleg a szezonzáró spanyol nagydíjon
). Jorge Martinez csapatfőnök azonban
sportszerűen hagyta versenyezni a két motorost, és végül Talmácsi győzelmének is
ugyanúgy tudott örülni, mintha Faubel győzött volna.
Talmácsi Gábor sikerének egyik titka ugyanis, hogy az egész év során higgadt
tudott maradni, és így hiába próbálta a zárófutamon a hazai pályán versenyző
Faubel egy-egy manőverrel felpiszkálni, nem járt sikerrel. Talmácsi korábban
többször is konzultált sportpszichológusával, aki azt a tanácsot adta neki, hogy
a futam során mindig csak a következő kanyarra koncentráljon.
„Harcos, céltudatos, kemény” – így jellemezte menedzsere Talmácsit. Stefano
Favaro elsőként egy januári mínusz öt fokban látta versenyezni a magyart, és
rögtön megtetszett neki. „Amikor megláttam, az jutott eszembe, hogy vagy full
bolond, vagy egy kiváló versenyző” – tette hozzá az olasz menedzser.
Talmácsi sikerének értékét tovább emeli, hogy nehéz anyagi körülményei ellenére
is képes volt beverekednie magát a legjobbak közé – holott az autó-motor
sportban köztudottan a tehetős családi háttérrel rendelkező versenyzők vannak
előnyben. Talmácsi családja korábban lakásuk eladásán gondolkodott, hogy legyen
pénz a versenyekre. Erre most már nem lesz szükség.
Az idei év világbajnokának a 2005-ös szezon végén még komoly gondjai voltak. A
katari futamon ugyanis azt várta el tőle akkori csapata, a KTM, hogy a finn
Kalliót segítse világbajnoki címhez. Talmácsi ennek az utasításnak nem tett
eleget, megnyerte a futamot, és emiatt Kallio elvesztette a világbajnokságot. Az
esetből óriási botrány lett, Talmácsit nyilvánosan lehülyézték, ám többen,
például a sportág legendája, Valentino Rossi is, kiálltak mellette.
Az események tükrében egyáltalán nem meglepő, hogy az idei év végére Talmácsi
Gábor lett az ország egyik legnépszerűbb sportolója, a csehországi nagydíjra
például negyvenezer magyar szurkoló látogatott ki miatta. Talmácsi egyúttal azt
is bebizonyította, hogy téves az a képzet, hogy a hazai sportolók képtelenek a
kiélezett helyzetekből sikeresen kijönni. Talmácsi két futammal a vége előtt
csupán egyetlen ponttal vezette a világbajnokságot, mégis növelni tudta előnyét,
és ő lett a végső győztes.